Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Laporan: Jho Low mungkin 'ubah wajahnya'
Diterbitkan:  Jul 14, 2018 10:59 AM
Dikemaskini: 5:13 AM

Ahli Perniagaan Low Taek Jho (di atas) mungkin telah menjalani pembedahan rekonstruksi muka dan menggunakan identiti baru untuk mengelakkan ditangkap selepas kapal layar mewahnya, Equanimity, dirampas awal tahun ini.

Ini, menurut The Star yang memetik sumber sebagai mendakwa bahawa polis dan imigresen jabatan imigresen di Malaysia dan Singapura percaya Low mungkin menjalani pembedahan rekonstruksi muka.

"Kami percaya dia mungkin mengubah ciri-cirinya dan telah mengguna nama lain," kata sumber tersebut.

Pihak berkuasa juga dilaporkan percaya bahawa jutawan kelahiran Pulau Pinang, yang lebih dikenali sebagai Jho Low, telah menggunakan "perkhidmatan butler bawah tanah" yang khusus untuk VIP dan selebriti untuk membantu beliau melepasi pintu masuk imigresen.

"Ini menjelaskan mengapa walaupun Notis Merah dikeluarkan oleh Interpol, Low telah melakukan perjalanan ke dan dari beberapa negara Asia Tenggara tanpa masalah," kata sumber itu lagi.

Menurut laporan itu, pihak berkuasa di kedua-dua Malaysia dan Singapura tidak memiliki gambar terkini Low dan telah membuat permintaan untuk imejnya dirakam di pusat pemeriksaan imigresen, untuk memberi mereka imej yang lebih jelas mengenai Low.

"Kebanyakan gambar yang ada dipercayai telah dirakam tiga atau empat tahun lalu," kata sumber yang menyatakan bahawa sejak Equanimity dirampas oleh pihak berkuasa Indonesia pada bulan Mac, Low dilihat di Phuket, Macau, Hong Kong, Taiwan dan Shanghai.

Sumber itu menambah: "Walaupun Notis Merah (dari Interpol), ahli perniagaan yang dikehendaki itu berjaya menghindari pihak berkuasa."

'Dari wajah tembam hingga bujur, berbentuk berlian'

The Star juga memetik seorang pakar bedah plastik yang berpangkalan di Kuala Lumpur yang berkata dengan wang yang Low ada, pembedahan untuk mengubah penampilannya akan menjadi perubahan kecil untuknya.

"Untuk menukar wajah bulat tembab kepada bujur atau berbentuk berlian akan dikenakan biaya antara AS$10,000 (kira-kira RM40,000) dan AS$20,000 (RM80,000).

"Tempoh pemulihan adalah kira-kira dua minggu, tetapi pesakit akan menghadapi wajah yang bengkak selama sebulan," kata pakar bedah plastik tersebut.

Sebaliknya, doktor berkata pembedahan kecil lain untuk mengubah kelopak mata dan bentuk hidung dan mulut juga boleh dilakukan dalam masa beberapa jam sahaja.

Selain dari perubahan fizikal, laporan itu juga memetik seorang pakar keselamatan berpejabat di Bangkok lain yang menspekulasi bahawa Low juga boleh menggunakan perkhidmatan butler lapangan terbang untuk mengelakkan dikesan.

"Penumpang sedemikian biasanya dibawa terus ke lounge peribadi yang dikendalikan oleh pengendali jet swasta sebaik sahaja mereka mendarat.

"Dokumen mereka diserahkan kepada juruterbang atau pengawal pengendali di darat. Mereka akan mnguruskannya dengan pegawai imigresen," katanya sambil menambah bahawa Low mungkin telah mengelakkan pemeriksaan langsung oleh pegawai Imigresen.

Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun pada hari Rabu mengesahkan bahawa Low telah meninggalkan Macau ke destinasi yang tidak diketahui.

Menurut Fuzi, polis menerima emel dari rakan sejawatan mereka di Macau dua hari yang lalu, yang menyatakan bahawa ahli perniagaan yang berkaitan dengan skandal 1MDB itu telah meninggalkan wilayah autonomi.

Pada hari Selasa, Ketua Pengarah Imigresen Mustafar Ali mendedahkan bahawa Low dipercayai menggunakan pasport dari negara lain selepas pasport Malaysianya dibatalkan bulan lepas.

Pasport Low telah dibatalkan oleh Jabatan Imigresen pada 15 Jun atas permintaan SPRM berhubung penyiasatan mereka terhadap skandal 1MDB.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS