Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images
story images
story images

Pemimpin Umno dan PAS hari ini bersama-sama dalam Himpunan Kebangkitan Ummah yang dianjurkan untuk mempertahankan Melayu dan Islam daripada unsur yang didakwa mengancam kepentingan dan haknya bawah Perlembagaan Persekutuan.

Antara pemimpin yang sudah hadir adalah Setiausaha Agung PAS Datuk takiyuddin Hassan, Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan, anggota Jawatankuasa Pusat PAS Nik Abduh Nik Aziz, anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam dan bekas Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Datuk Razlan Rafii.

Himpunan yang bertemakan 'Malaysia Baru Pasca PRU-14: Islam Melayu Terancam' itu anjuran gabungan 300 NGO Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) dan bertempat di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Setakat ini lebih 1,000 hadirin sudah mula memenuhi padang itu.

Turut hadir adalah bekas menteri dan anggota BERSATU Tan Sri Rais Yatim.

Dalam ucapan lantangnya, Rais menegaskan kembali bantahan terhadap kerajaan untuk mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

"Kita tak boleh ada lebih daripada satu sistem peperiksaan. Lihat Singapura, Indonesia, India...semuanya hanya ada satu sistem.

"(Jadi) apa cerita nak ada dua sistem (dan) sijil?" soalnya.

Rais juga menggesa hadirin agar terus melawan sebarang usaha melangkaui Perlembagaan Persekutuan dalam soal hak dan budaya Melayu serta Islam.

"Salah satu caranya adalah untuk tidak berhenti menyatakan bahawa di negara ini, hanya perlu ada satu sistem peperiksaan," katanya.

Nasrudin pula menggesa hadirin untuk bangkit mempertahankan Islam kerana menurutnya kerajaan memberi ruang kepada pihak tertentu untuk menyerang agama itu.

"Ruang yang diberi kepada mereka yang mengancam Islam semakin luas hari demi hari.

"Ada juga tekanan dan ancaman daripada pelbagai pihak yang mahu mengancam kesucian Islam," dakwanya yang merupakan anggota parlimen Temerloh.


BacaPAS undi mana? Takkan kena ajar satu persatu, kata Nasrudin


Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan menyatakan kekecewaannya melihat anggota parlimen di pihak kerajaan yang dirasakannya secara terbuka mencabar kedaulatan Raja-raja Melayu dan bahasa Melayu.

"Beberapa kenyataan tidak bertanggungjawab pemimpin sebelah sana (HARAPAN) yang mencabar kedaulatan raja...tanah ini dikatakan bukan lagi Tanah Melayu tapi Tanah Malaysia.

"Ini disebut dalam Parlimen, bahasa Melayu juga tidak lagi diberikan tempat sewajarnya," katanya lagi.

Sepanjang himpunan, kenyataan dan dakwaan pemimpin yang berucap berkisar soal dakwaan usaha pihak tertentu - yang dikatakan disokong kerajaan hari ini - untuk menjejaskan hak Melayu dan Islam yang dijamin kerajaan.

Mat Sabu, Mujahid dan Maszlee

Sejumlah pemimpin NGO menyasarkan pemimpin Melayu dan beragama Islam dalam kerajaan yang bagi mereka gagal melindungi hak golongan majoriti di negara ini, malah tunduk kepada tuntutan masyarakat minoriti.

Antaranya Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Abdullah Zaik Abdul Rahman yang menuduh Menteri Agama Datuk Mujahid Yusof Rawa sebagai gagal melaksanakan tanggungjawabnya mempertahankan hak orang Islam.

Beliau juga mendakwa Menteri Pertanahan Mohamad Sabu sebagai "simpatisan komunis" yang kini diberi kepercayaan melindungi negara.

Dalam soal UEC, para pemberi ucapan membidas Menteri Pelajaran Maszlee Malik yang didakwa tunduk kepada tekanan DAP.

Ketua Pemuda Umno Datuk Asyraf Wajdi Dusuki - yang turut hadir - kemudian memberitahu pemberita bahawa himpunan itu merupakan tanda kerisauan orang ramai dan perlu dipandang serius kerajaan.

"Saya percaya kepada kuasa suara rakyat.

"Dan suara rakyat, yang melangkaui politik, jelas menyatakan kerisauan majoriti bahawa hak mereka dihakis oleh mereka yang kini memegang kuasa," katanya lagi.

Sejumlah 20 pemimpin NGO memberikan ucapan. Himpunan ditutup dengan bacaan doa pada kira-kira pukul 1.30 tengah hari.

Lihat Komen
ADS