Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Suhakam gesa k'jaan dedah jumlah mangsa didakwa hilang secara paksa

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) menggesa kerajaan untuk mendedahkan kepada umum bilangan mereka yang didakwa menjadi mangsa kehilangan paksa di negara ini.

Setiausaha Suhakam, Cheah Swee Neo, yang mewakili Pengerusi suruhanjaya itu, Tan Sri Razali Ismail, berkata demikian pada sidang serantau mengenai mangsa kehilangan paksa di Kuala Lumpur hari ini.

"Nyatakan bilangan kes yang didakwa atau aduan mengenai kehilangan paksa di Malaysia pada ketika ini, tidak ada perangkaan atau data rasmi yang ada.

"Dan melakukan siasatan bebas terhadap semua kes kehilangan yang dilaporkan dan menghadapkan pelaku ke muka pengadilan.

"Kedaulatan undang-undang mesti ditegakkan dan tidak ada tempat untuk budaya kebal daripada dikenakan tindakan undang-undang di Malaysia," katanya membaca teks ucapan Razali.

Suhakam juga menggesa kerajaan Pakatan Harapan untuk menandatangani persetujuan dan mengesahkan Konvensyen Antarabangsa Bagi Perlindungan Semua Orang Daripada Kehilangan Yang Dipaksa (ICPPED), yang telah diterima pakai oleh Perhimpunan Agung PBB pada tahun 2006.

Amri, Koh, Joshua dan Ruth

Suhakam menjalakan siasatan sama ada kehilangan Amri Che Mat, paderi Raymond Koh dan paderi Joshua Hilmy serta isterinya Ruth Sitepu adalah kes 'kehilangan paksa atau tidak disengajakan' seperti yang ditakrifkan oleh ICPPED.

ICPPED mentakrifkan kehilangan paksa sebagai penangkapan, penahanan, penculikan atau apa-apa bentuk kehilangan kebebasan disebabkan oleh ejen-ejen negara atau oleh orang, atau kumpulan, yang bertindak dengan kebenaran, sokongan atau persetujuan negara.

Instrumen ini telah diterima pakai oleh Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 2006. Malaysia bagaimanapun bukan penandatangan ICPPED.

Koh telah diculik pada 13 Februari tahun lepas, manakala Amri diculik pada 24 November 2016. Joshua dan isterinya Ruth terakhir dilihat pada 30 November 2016.

Persidangan anjuran NGO Citizens Against Enforced Disappearances (Caged) hari ini turut dihadiri oleh ahli keluarganya Koh dan Amri, serta kumpulan-kumpulan yang membanteras kes penghilangan paksa di Korea Selatan, Laos, Indonesia, Sri Lanka, Bangladesh dan Filipina.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS