Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Azmin: Harga HSR melambung kerana 'banyak elemen rasuah'

Kos projek Rel Kelajuan RM120 bilion yang akan menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura telah melambung kerana "banyak elemen rasuah", kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali.

Walau bagaimanapun, Malaysia akan dapat menyambung semula projek tersebut pada kos yang lebih rendah dalam tempoh dua tahun, pada masa Malaysia berdepan kekangan kewangan yang lebih sedikit, katanya.

"Kita tahu projek itu baik dan akan dapat menghubungkan dua negara jiran dan menjana pertumbuhan ekonomi, tetapi masalahnya adalah kosnya terlalu tinggi kerana terdapat banyak unsur rasuah yang berlaku.

"Oleh itu, saya berunding dengan kerajaan Singapura dan saya gembira bahawa kerajaan Singapura melihat Pakatan Harapan sebagai kerajaan yang telus dan bertanggungjawab, dan mereka bersetuju untuk menangguhkan projek itu selama dua tahun sehingga tahun 2020.

"Apabila krisis ekonomi selesai, kita akan meneruskan projek ini dan dengan penjimatan kos dan memulihkan ekonomi Malaysia," katanya kepada kira-kira 600 orang di ceramah DAP di Kampung Baru Batu 11, Balakong malam tadi.

Azmin telah ditugaskan untuk merundingkan nasib projek HSR dengan Singapura sejurus selepas Pakatan Harapan mengambil alih kuasa pada bulan Mei. Malaysia mahu membatalkan projek itu sepenuhnya tetapi menghadapi penalti RM500 juta jika ia berbuat demikian.

Hasil rundingan itu diumumkan pada 5 Sept, di mana Malaysia perlu membayar kira-kira RM45.1 juta untuk menangguhkan projek itu sehingga 31 Mei, 2020. Pembayaran itu perlu dibuat pada akhir Januari 2019.

{Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS