Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Polis soal siasat Zahid dakwaan wang rampasan RM116.7j milik Umno

Polis hari ini menyoalsiasat Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berhubung dakwaannya bahawa RM116.7 juta yang dirampas di hartanah berkaitan Datuk Seri najib Razak adalah milik parti itu.

Zahid tiba di Menara KPJ di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur kira-kira pukul 2.30 petang tadi, dan kenyataanya diambil oleh unit anti-Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (Amla) PDRM.

Sumber polis berkata soal siasat berjalan selama satu setengah jam dan anggota parlimen Bagan Datuk itu akan dipanggil semula jika perlu.

Pada 24 September lalu, umno memfailkan tuntutan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk mendapatkan semula RM116.7 juta yang dirampas ketika serbuan polis beberapa bulan lalu.

Ketua peguam Umno, Datuk Hariharan Tara Singh berkata kenyataan tuntutan telah dihantar kepada kesemua lima defendan - kerajaan Malaysia, Ketua Polis Negara Tan Sri Fuzi Harun, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh, pegawai polis yang mengetuai operasi rampasan, Mohd Sakri Arifin, dan seorang individu bernama Rajagopal Ramadhasas.

Pada 15 Oktober, kerajaan dan polis memfailkan permohonan untuk membatalkan tuntutan itu, dan meminta ia didengar sebelum pembelaan difailkan.

Keesokannya, Zahid memberitahu pemberita bahawa Umno hanya akan mengemukakan bukti berhubung pemilik wang itu di mahkamah, dan berkata " akan mengikuti proses undang-undang dan mahkamah akan membuat keputusan".

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS