Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Demo syukur Icerd: Lebih baik tiada lambang parti - Perkasa

Pertubuhan Perkasa mendesak supaya parti politik yang menyertai perhimpunan aman kesyukuran Icerd pada 8 Disember ini supaya tidak membawa lambang parti masing-masing.

Presidennya, Ibrahim Ali berkata, jika perkara itu berlaku maka niat asal menolak Icerd, tidak sampai.

“Kalau boleh, parti-parti politik yang turut terlibat dalam mempertahankan negara menyanggah atau tentang Icerd ini. Jangan besarkan parti berbanding isu dihadapi bersama.

“Kepada parti politik, selain NGO saya percaya perhimpunan tanpa bawa mana-mana lambang parti politik, saya rasa lebih baik kerana betul-betul perpaduan ummah di kalangan orang Melayu dan umat Islam.

“Sebab kalau kita besarkan agenda politik, bendera politik dalam perhimpunan maka ia beri persepsi itu agenda politik masing-masing yang nak raih mileage terhadap satu-satu isu.

Bantahan bertukar majlis kesyukuran

“Akhirnya matlamat tak tercapai jadi saya harap kita berhimpun atas nama umat Islam, Bumiputeta atau rakyat Malaysia,” kata Ibrahim Ali selepas perhimpunan membantah Icerd, hari ini.

Katanya lagi, jika perhimpunan kesyukuran itu mempunyai niat politik, maka Perkasa tidak akan turut serta kerana matlamat asal telah disalah gunakan.

Penganjur Gerakan Pembela Ummah (Ummah) Aminuddin Yahaya berkata biarpun kerajaan sudah mengesahkan secara rasmi untuk tidak menerima Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd), himpunan pada 8 Disember ini tetap akan diteruskan.

Aminuddin berkata himpunan tersebut bukan lagi berbentuk bantahan sebaliknya ditukar menjadi majlis kesyukuran.

Pihaknya yakin kehadiran orang ramai tetap tinggi kerana ia merupakan program bagi meraikan kemenangan rakyat menyekat Icerd.

Pada 17 November lalu, Pesuruhjaya PAS Perak Razman Zakaria berkata parti Islam itu dan Umno akan mengadakan perhimpunan anti-Icerd tersebut.

Katanya, perhimpunan itu telah mendapat restu Jawatankuasa Pusat PAS.

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yang turut hadir majlis "Himpunan Perpaduan Ummah" itu mengesahkan Umno akan menyertai perhimpunan pada 8 Disember ini.

Lihat Komen
ADS