Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
K'jaan akan jelaskan takrif menghina kepada polis - Dr Mahathir

Kerajaan akan menjelaskan takrifan mengenai sesuatu perbuatan atau kenyataan yang boleh dianggap menghina sebagai panduan kepada agensi penguatkuasa undang-undang, kata perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Mengulas penahanan tiga individu di bawah Akta Hasutan baru-baru ini, Mahathir berkata pihak berkuasa pada masa ini tidak memahami apa yang boleh dianggap sebagai kenyataan atau tindakan menghina.

Mahathir berkata negara hari ini mengamalkan kebebasan bersuara dan seseorang tidak seharusnya dipersalahkan jika mereka bercakap mengenai sesuatu fakta.

"Pada masa ini pihak penguatkuasaan tak faham apa yang dianggap sebagai menghina. Jadi kita perlu 'spell out' (menjelaskan) apa sebenarnya perbuatan atau perkataan yang dianggap sebagai menghina".

"Saya telah nyatakan di Malaysia sekarang ini kita amalkan kebebasan bersuara dan kebebasan bersuara ini kalau dia bercakap sesuatu perkara yang factual (berfakta), dia tak boleh disalahkan.

"Sebaliknya kalau kita tutup mulut semua orang sehingga apabila jenayah berlaku pun kita tak boleh sebut, akan berlaku ketidakadilan dalam negara kita," kata Mahathir semasa sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet mengenai pencegahan rasuah di Putrajaya hari ini.

Beliau menjawab soalan pemberita mengenai penggunaan Akta Hasutan ke atas tiga individu kerana menyiarkan kenyataan yang dikatakan menghina Sultan Muhammad V di media sosial awal minggu ini.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS