Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Badan Peguam gesa tunai janji manifesto mansuh undang-undang menindas
Diterbitkan:  Jan 11, 2019 2:15 PM
Dikemaskini: 6:15 AM

Badan pengamal undang-undang akan terus menyuarakan kebimbangan terhadap penggunaan terus undang-undang menindas seperti Akta Hasutan 1948, Akta Pencegahan Keganasan 2015 (Pota), Akta Pencegahan Jenayah 1959 (Akta Pencegahan Jenayah 1959) Poca), dan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah Khas) 2012 (Sosma).

Menurut Varughese, landskap perundangan Malaysia tidak perlu dibiarkan dalam kapsul waktu dengan memelihara undang-undang regresif dari zaman kolonial.

"Undang-undang ini harus dimansuhkan, kerana undang-undang yang ada mencukupi untuk menangani ancaman kejahatan dan keganasan. Jika didapati ini tidak mencukupi, penyelesaiannya adalah untuk meminda undang-undang bukan kuku besi atau mengubal akta baru yang mematuhi keluhuran undang-undang.

"Badan Peguam Malaysia mendesak kerajaan supaya menunjukkan komitmen penuh terhadap manifesto pilihan raya dengan memansuhkan undang-undang menindas tanpa penangguhan lanjut," katanya.

Beliau berkata demikian pada pembukaan rasmi tahun undang-undang, pagi ini di Putrajaya.

Badan Peguam Malaysia menghadiri acara tahun ini selepas memulaukannya pada tahun lalu sebagai bantahan terhadap keputusan ketua hakim negara Md Raus Sharif yang terus memegang jawatannya selepas persaraan wajibnya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS