Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

WAWANCARA | Umno kini hanya ada suara dan 'tangan dua kerat' untuk meneruskan perjuangannya dalam politik, kata anggota Majlis Tertinggi (MT) Tajuddin Abdul Rahman.

Dengan dua senjata itu, katanya lagi, mereka perlu mengambil peluang sepenuhnya daripada kepincangan kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk memenangi kembali 'peperangan politik' dan seterusnya hati rakyat.

"Peluang kini sangat baik, tetapi adakah pemimpin dan ahli Umno ambil peluang ini?," katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini.

Beliau merujuk beberapa janji manifesto yang belum ditunaikan serta apa yang menurutnya sebagai layanan kurang baik terhadap orang Melayu dan Islam.

"Isu ini banyak beri peluang kepada pembangkang (Umno), rakyat banyak tak puas hati. Bila kerajaan lemah, itu peluang untuk parti kita.

"Umno kini hanya tinggal tangan dua kerat saja, hanya harapkan suara. Tiada 'senjata' lain dah," katanya.

Pada 9 Mei lalu, Umno-BN bawah pimpinan Najib Razak mencatat sejarah apabila kali pertama tumbang dalam pilihan raya umum.

Pasca PRU ke-14, parti itu dilanda badai apabila beberapa pemimpin utamanya dihadapkan ke mahkamah, dan sudah dua kali bertukar nakhoda.

Menyorot kekalahan itu yang dikatakan berpunca daripada politik perkauman, Tajuddin berkata Umno berjuang untuk semua kaum walaupun dasarnya mengangkat agenda Melayu dan Bumiputera.

"Perjuangan Umno untuk semua. Boleh cucuk biji mata mereka yang menafikannya. Hari ini siapa yang menikmati hasil perjuangan Umno?"

Justeru katanya lagi Umno tidak perlu mengubah agenda perjuangannya walaupun tewas pilihan raya.

"Ia kekuatan bagi orang Melayu dan agama Islam. Hanya segelintir Melayu tak sedar diri dan Melayu liberal yang tidak suka perjuangan Umno," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS