Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Saman misfeasance Najib: Mahkamah dengar permohonan semakan
Diterbitkan:  Feb 13, 2019 2:52 PM
Dikemaskini: 7:07 AM

Permohonan semakan oleh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan penyelaras Deklarasi Rakyat, Khairuddin Abu Hassan mengenai sama ada bekas perdana menteri Najib Razak merupakan seorang penjawat atau pegawai awam akan didengar pada 23 April.

Hakim Mahkamah Persekutuan yang diketuai Ketua Hakim Negara, Richard Malanjum hari ini bersetuju dengan cadangan Mahathir dan peguam Khairuddin, Mohd Haniff Khatri Abdulla, bahawa perkara itu harus didengar selepas rayuan Anggota Parlimen Damansara Tony Pua mengenai isu yang sama.

Permohonan semakan itu perlu diputuskan sebelum pihak terlibat boleh meneruskan saman misfeasance terhadap Najib berhubung dakwaan salah guna kuasa dalam jawatan awam.

Haniff berkata Pua telah diberikan kebenaran pada November lalu dan oleh kerana rayuan setiausaha publisiti DAP itu ditetapkan pada 23 April, semakan itu boleh ditetapkan selepas didengar pada hari yang sama.

Peguam Najib Mohd Hafarizam Harun memberitahu mahkamah bahawa anak guamnya menganggap perkara itu bersifat akademik berikutan keputusan mahkamah tertinggi itu tetapi akan menunggu sehingga 23 April.

Hakim Mahkamah Rayuan Ahmad Maarop, Hakim Besar Malaya Zaharah Ibrahim, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, hakim Mahkamah Rayuan David Wong Dak Wah Ramly Ali, Alizatul Khair Othman Said dan Rohana Yusof, menetapkan hari ini untuk mendengar semakan.

Malanjum berkata kedua-dua pihak bersetuju untuk menangguhkan kes itu pada 23 April.

Haniff kemudian memberitahu wartawan bahawa arahan untuk meneruskan permohonan semakan itu kerana ia merupakan kes sivil dan 42 tuduhan yang dihadapi oleh bekas Perdana Menteri adalah bersifat jenayah.

 "Ini juga melibatkan isu Khairuddin yang ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 sebelum saman itu difailkan dan dia mahukan ganti rugi, sementara pada masa yang sama Mahathir telah dipecat sebagai pengerusi Petronas berikutan percanggahannya terhadap Najib walaupun Tun tidak berminat dengannya, "katanya.

"Yang paling penting, ia berkisar sekitar definisi penjawat awam atau pegawai awam, yang kami rasa termasuk menteri perdana menteri dan kabinet ... (dan definisi itu) perlu diperbetulkan dan tidak terikat dengan tafsiran masa lalu," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS