Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Indeks kebahagiaan Najib diyakini menjunam - Khalid
Diterbitkan:  Mar 21, 2019 6:03 PM
Dikemaskini: 12:16 PM

Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad mengulas kenyataan bekas perdana menteri Najib Razak yang berkata kedudukan Malaysia dalam Indeks Kebahagiaan Dunia 2019 Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) merosot teruk kerana rakyat ditipu kerajaan PH.

Pemimpin Amanah itu mengucapkan terima kasih kepada Najib yang sedang berhadapan pertuduhan di mahkamah berkaitan skandal 1MDB kerana berminat dengan isu tersebut, berkata bekas perdana menteri mungkin menjadi penyumbang utama terhadap kemerosotoan indeks kebahagaian.

"Saya yakin indeks kebahagiaan peribadinya telah menjunam," katanya kepada Malaysiakini.

Pada hantaran Facebook hari ini, Najib menyindir Khalid atas ucapannya semalam yang memuji kedudukan Malaysia di tangga ke-35 Indeks Kebahagiaan 2018.

MP Pekan berkata beberapa jam selepas ucapan menteri itu, Indeks 2019 mendedahkan Malaysia menjunam jatuh ke tangga ke-80.

Hal ini, kata bekas presiden Umno berpunca daripada penipuan PH mengenai keadaan ekonomi yang teruk.

Tinjauan tiga tahun

Menurut laporan PBB, dapatan pada tahun 2019 itu berdasarkan tinjauan selama tiga tahun dari 2016 hingga 2018, ketika Najib masih lagi menjadi perdana menteri.

Khalid juga berkata "skandal Najib mula difahami" ketika laporan 2018 yang mengambil kira tinjauan dari 2015, 2016 dan 2017 diterbitkan.

Sementara itu, beliau memaklumkan laporan 2019 turut melibatkan tinjauan dari 2018.

"Pada tempoh separuh pertama tahun 2018, rakyat memang tidak gembira. Itu sebabnya mereka membuang Najib (pada PRU14).

"Tempoh separuh kedua 2018 juga sukar. Sebahagian orang gembira kerana Najib tidak lagi menjadi perdana menteri, manakala sebahagian lain susah hati atas sebab yang sama.

"Orang ramai merasakan Malaysia masih belum pasti arah tujuannya. Banyak projek yang dihentikan kerana disemak semula pentadbiran baru," katanya lagi.

Menurut Khalid orang ramai umumnya merasa sedih kerana kesan pentadbiran terdahulu mula disedari.

Menteri menjelaskan ketika berucap semalam beliau tidak mengumumkan hasil bagi tahun 2019, lantaran itu beliau tidak menyentuh masalah yang dihadapi ketika tempoh peralihan.

"Bagaimanapun saya yakin ia akan diselesaikan dan kedudukan kami akan bertambah baik apabila kami dapat membetulkan keadaan," jelasnya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS