Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kelantan sambut baik keputusan teruskan ECRL

Kerajaan negeri Kelantan mengalu-alukan sebarang projek infrastruktur yang memberi manfaat kepada rakyat terutama Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), kata Timbalan Menteri Besarnya Mohd Amar Nik Abdullah.

Mohd Amar berkata kerajaan negeri sentiasa menyokong projek itu walaupun kerajaan persekutuan kini dipimpin oleh PH.

"Macam dulu pun (ketika kerajaan persekutuan di bawah BN) kita menyokong penuh ECRL ini walaupun ada pandangan-pandangan negatif tapi kita rasa kebaikan lebih banyak.

"Jadi kalau kerajaan sekarang ini bersetuju untuk meneruskan (projek ECRL) itu satu langkah yang baik," katanya ketika ditemui pemberita di Kota Bharu, Kelantan, hari ini.

Pejabat Perdana Menteri hari ini mengumumkan projek ECRL akan disambung semula pada kos lebih rendah susulan pemeteraian perjanjian tambahan (SA) di antara Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) dan China Communications Construction Company Ltd (CCCC).

Menurut kenyataan itu, kos pembinaan Fasa 1 dan 2 ECRL kini dikurangkan kepada RM44 bilion, pengurangan sebanyak RM21.5 bilion daripada kos asalnya RM65.5 bilion.

Dalam pada itu, Mohd Amar turut melahirkan harapan agar lima projek mega yang dikemukakan oleh Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dalam lawatannya ke Kelantan bulan lepas tetap diteruskan.

"Insya-Allah kalau berjalan lima projek ini (selain projek ECRL) akan ada banyak perubahan yang akan berlaku terhadap sosioekonomi Kelantan," katanya.

Lima projek yang diumumkan Azmin ialah Pembinaan Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 3, pembesaran dan naik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, laluan baharu Pasir Puteh-Machang-Jeli, Lebuh Raya Kota Bharu-Kuala Krai dan Jambatan Palekbang-Kota Bharu.

- Bernama

Lihat Komen
ADS