Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kada ulas timbalan MB K'tan: Wakil negeri bukan kerajaan negeri
Diterbitkan:  Apr 18, 2019 3:11 PM
Dikemaskini: 7:11 AM

Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (Kada) menjelaskan 'wakil negeri' yang dirujuk dalam Akta Kada 1972 bukan bermaksud 'wakil kerajaan negeri'.

Dalam kenyataan kepada media, Kada mengulas kenyataan Timbalan Menteri Besar Kelantan, Mohd Amar Nik Abdullah berhubung cadangan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Salahudin Ayub untuk melantik seorang wakil negeri sebagai ahli lembaga Kada.

Kenyataan itu berkata bagi mengelak kekeliruan, Akta Kada 1972 memberikan kuasa kepada menteri untuk melantik ahli lembaga Kada.

"Akta yang sama menyatakan antara ahli lembaga yang hendak dilantik oleh menteri adalah 'wakil negeri', sebaliknya tidak disebut 'wakil kerajaan negeri'," kata kenyaaan yang dikeluarkan Uni Komunikasi Korporat Kada, semalam.

Terdahulu, Malaysiakini melaporkan Mohd Amar menyatakan ahli lembaga Kada sudah termaktub dalam akta tersebut untuk melantik 'wakil negeri' ditafsirkan sebagai 'wakil kerajaan negeri'.

Kenyataan beliau itu sebagai mengulas kenyataan Pengerusi Kada, Husam Musa yang melontarkan hasrat menteri untuk melantik wakil daripada kerajaan Kelantan ke jawatan itu.

Sementara itu Kada berkata, berbeza daripada akta lain yang terpakai dalam hubungan dengan negeri Kelantan, tidak ada sebutan wakil kerajaan negeri dala mana-mana klausanya.

"Oleh itu dalam amalam Kada selama ini, tidak ada wakil kerajaan negeri dilantik secara khusus.

"Langkah menteri dan pengerusi Kada menggunakan budi bicara memberi peluang kerajaan Kelantan menamakan ahli lembaga Kada bagi sesi ini bertujuan memajukan lagi kesejahteraan rakyat secara bersama," jelas kenyataan itu.

Lihat Komen
ADS