Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PH sahkan 1MDB untungkan negara, kata Wee
Diterbitkan:  Apr 21, 2019 5:28 PM
Dikemaskini: 9:31 AM

Presiden MCA, Wee Ka Siong mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengesahkan bahawa 1MDB menguntungkan dan memainkan peranan penting dalam pembangunan negara.

Menurutnya, perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mengakui Bandar Malaysia yang bernilai RM140 bilion boleh membantu menaikkan mata wang, manakala Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pula berkata projek TRX yang bernilai RM40 bilion merupakan salah satu usaha terbaik negara ini.

"Apabila dicampurkan, kedua-duanya berjumlah RM180 bilion.

"Ia lebih daripada cukup untuk menampung hutang RM30 bilion.

"Ini bermakna, PH telah mengesahkan bahawa 1MDB bukanlah punca yang menyebabkan Malaysia muflis atau membebankan generasi akan datang.

"Malah, PH telah mengesahkan bahawa 1MDB begitu menguntungkan dan memainkan peranan penting untuk membangunkan negara kita," katanya dalam satu kenyataan.

Kedua-dua projek itu merupakan projek di bawah 1MDB tetapi dipindahkan ke kementerian kewangan, ketika di penghujung pentadbiran Najib Razak.

Penyiasat antarabangsa percaya sekurang-kurangnya AS$ 4.5 bilion diselewengkan daripada 1MDB dan sebahagian besarnya akibat pengubahan wang haram melalui sistem kewangan Amerika Syarikat.

Skandal itu dikaitkan dengan Najib dan rakan-rakannya termasuk ahli perniagaan, Low Taek Jho.

Najib bagaimanapun menafikan sebarang salah laku.

Tiga bon yang diuruskan Goldman Sachs bagi pihak 1MDB berjumlah AS$ 6.5 bilion dengan tahun ditebus pada 2022 dan 2023.

Menurut Wee, PH berbohong dan tidak lagi boleh menggunakan 1MDB sebagai alasan untuk tidak menunaikan janji manifesto mereka.

"Walaupun PH telah berbohong kepada orang ramai dengan menggunakan 1MDB sebagai alasan utama mereka selama bertahun-tahun, dengan berita mengenai Bandar Malaysia dan TRX ini, rakyat Malaysia berharap PH tidak lagi berbohong," katanya.

Lihat Komen
ADS