Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Prosiding RCI Wang Kelian masuk hari ke-10
Diterbitkan:  May 15, 2019 11:21 AM
Dikemaskini: 3:21 AM

RCI WANG KELIAN l Hari kesepuluh sesi pendengaran awam Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai penemuan kem penempatan sementara dan kubur di Wang Kelian, Perlis bersambung hari ini dengan saksi ke-27 memberi keterangan.

Penolong Pengarah Ukur Sempadan Darat Antarabangsa Mohd Hafiz Mat Arifin tampil memberi keterangan di hadapan tujuh panel RCI diketuai bekas Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria.

Beliau yang bertugas di Bahagian Ehwal Persempadanan Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia merupakan individu yang dirujuk bagi menentukan dan mengesahkan lokasi kejadian dalam kes di Wang Kelian dan Wang Burma sama ada berada dalam wilayah Malaysia atau Thailand.

Selain Mohd Hafiz, dua lagi saksi dijangka memberi keterangan hari ini di hadapan panel RCI yang diperkenan penubuhannya oleh Yang di-Pertuan Agong pada 29 Januari lepas yang memulakan prosiding pertama pada 16 April lepas.

Ia diadakan susulan penemuan 139 kubur dan 28 kem pemerdagangan manusia yang ditinggalkan di puncak Bukit Wang Burma di Wang Kelian yang terletak di sempadan Malaysia-Thailand.

Antara lain, RCI itu diadakan bertujuan meneliti semua dokumen dan bukti berkaitan dengan kes penemuan kem penempatan sementara dan kubur di Wang Kelian.

- Bernama

Lihat Komen
ADS