Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ihsan Perdana diarah masukkan RM42j ke akaun Najib begitu saja

KES NAJIB | Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu, syarikat Ihsan Perdana Sdn Bhd (Ihsan Perdana) memindahkan berjuta-juta ringgit ke dua akaun Najib Razak tanpa mengetahui bekas perdana menteri itu adalah pemiliknya.

Pengarah Urusan Ihsan Perdana ketika itu Dr Shamsul Anwar Sulaiman, berkata dia memberi kebenaran untuk membuat tiga pemindahan wang dari syarikatnya ke akaun Ambank yang bernombor akhir 906 dan 880.

Membaca keterangan di depan hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali, Shamsul Anwar berkata pemindahan itu melibatkan dana berjumlah RM27 juta, RM5 juta dan RM10 juta bagi tempoh di antara Dis 2014 dan Feb 2015.

Shamsul Anwar yang juga bekas exco Pemuda Umno berkata dia bertindak sedemikian atas arahan daripada Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Rakyat 1Malaysia, Ung Su Ling.

Katanya Ung tidak pernah memberi jawapan pada permintaannya untuk mendapatkan maklumat mengenai identiti penerima dana tersebut.

Untuk setiap transaksi, katanya, dia tidak akan memindahkan wang tersebut jika tahu Najib adalah pemegang akaun berkenaan.

"Najib tidak pernah menghubungi saya mengenai bayaran berkenaan," katanya sebanyak tiga kami semasa memperincikan tiga transaksi tersebut.

Tahu lepas baca WSJ

Shamsul Anwar menambah dia pernah cuba mencari maklumat mengenai pemilik akaun berkenaan daripada Ambank namun tidak pernah berjaya.

Menurut Shamsul Anwar, Ihsan Perdana - ditubuhkan pada 1990-an dengan nama Gem Horizons Sdn Bhd - sepatutnya melaksanakan program tanggungjawab sosial korporat (CSR) kepada SRC International Sdn Bhd.

Katanya syarikat tersebut menerima dana sebanyak RM40 juta daripada sumber yang tidak diketahui.

Menurutnya pegawai YR1M memberitahu wang berkenaan akan disalurkan melalui Ihsan Perdana.

"Seseorang (dari YR1M) datang dan memberitahu akaun Ihsan Perdana akan digunakan untuk transit (dana) dan dipindahkan ke luar.

"Saya tanya mengenai butirannya tetapi tak dapat," katanya.

Menurut dia hanya tahu mengenai pemindahan dana sebanyak RM42 juta dari Gandingan Menteri Sdn Bhd (anak syarikat SRC) apabila membaca laporan The Wall Street Journal pada 2015.

Katanya ketika itu dia berada di Belgium.

Sementara itu ketika disoal balas ketua peguam bela, Muhammad Shafee Abdullah, Shamsul Anwar memberitahu dia berkhidmat sebagai seorang doktor dan terbabit dalam kerja-kerja CSR sejak 1990-an.

Lihat Komen
ADS