Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mufti nasihat kaki ponteng puasa supaya bertaubat

Mufti Kedah, Syeikh Fadzil Awang menasihatkan golongan yang sering ‘ponteng puasa’ dengan sengaja agar bertaubat bagi menghindar kemurkaan Allah SWT.

Katanya, lebih menyedihkan ada dalam kalangan umat Islam memilih restoran bukan Islam untuk berkumpul dan menikmati makanan tanpa rasa segan dan tidak mengendahkan kesucian makanan yang dijamah.

“Allah beri kita 11 bulan untuk makan bila-bila masa sahaja siang dan malam dan Allah minta kita puasa pada Ramadan ini untuk ibadat dan kesihatan diri sendiri, tapi amat malang dan menyedihkan apabila ada yang ditahan di restoran orang bukan Islam seperti operasi yang dijalankan pihak berkuasa agama sebelum ini, katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada Majlis Pembayaran Agihan Balik Zakat Sekolah Fasa Pertama 2019 di Alor Setar, hari ini.

Fadzil berkata beliau begitu sedih apabila di zaman moden ini, masih ramai yang tidak mahu menunaikan ibadat puasa selain ada yang menjual makanan kepada ‘kaki ponteng’ puasa sebelum 3 petang.

“Saya hairan kenapa senario ini berlaku sedangkan orang kita makin berilmu dengan maklumat yang diterima dari media-media elektronik yang sering memperkatakan soal kewajipan berpuasa,” katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS