Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Tujuan matrikulasi bantu golongan B40 masuk universiti
Diterbitkan:  May 23, 2019 12:05 AM
Dikemaskini: 4:28 PM

Kerajaan PH komited membantu golongan kurang berkemampuan supaya mendapat pendidikan tinggi, sama ada melalui matrikulasi atau program lain, kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali malam ini.

"Cuma jangan kita hanya tumpu kepada soal matrikulasi, terdapat banyak skim dan program bagi memastikan golongan berpendapatan rendah (B40) mendapat akses pendidikan yang berkualiti.

"Saya fikir ini isu yang fundamental dan tidak ada pertikaian mengenai perkara tersebut, seluruh jemaah menteri bersetuju pada prinsipnya bagaimana kita boleh membantu golongan B40 yang mendapat keputusan cemerlang untuk memasuki universiti.

"Sama ada melalui matrikulasi ataupun STPM ataupun program-program lain.

"Yang penting mereka perlu dibantu," katanya selepas majlis berbuka puasa di Surau Jabal Nur di Taman Seri Gombak.

Kritikan pada Maszlee

Bulan lalu, kabinet bersetuju untuk menambah kemasukan program matrikulasi sebanyak 60 peratus daripada 25,000 pelajar kepada 40,000 orang.

Kemasukan ke program tersebut dibuat berdasarkan kuota 90 peratus untuk bumiputera dan selebihnya untuk bukan bumiputera.

Hal ini mendapat maklum balas luas antaranya daripada bekas pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) Daim Zainuddin yang dipetik laporan media berkata program matrikulasi sudah tidak relevan lagi kerana tujuan asal bagi mengimbangi agihan kaum di universiti sudah ditangani.

Bagaimanapun, Daim menjelaskan pembangkang akan menjadikan ia sebagai isu untuk mengkritik PH sekiranya matrikulasi dihapuskan.

Terdapat juga pihak yang mengkritik program tersebut kerana menggalakkan diskriminasi dan boleh menghalang lepasan STPM memasuki universiti awam.


BACA BERKAITAN:

Isu matrikulasi: Pemimpin PH tak patut 'tembak-menembak' - Syed Saddiq


Bagaimanapun, kenyataan Menteri Pendidkan Dr Maszlee Malik yang mengaitkan aspek kuota kaum untuk kemasukan program matrikulasi dengan ketidakadilan ke atas golongan Melayu dalam memohon pekerjaan di sektor swasta tidak disambut dengan baik oleh sesetengah pihak, termasuk pemimpin DAP.

Ketika ditanya sekiranya beliau percaya isu ini akan memecahkan PH, Azmin berkata pokok persoalannya masih mengenai bantuan terhadap golongan berpendapatan rendah.

"Isu asasnya di sini sama ada kami bersetuju atau tidak untuk membantu golongan B40 yang cemerlang dalam pelajarannya. Dan ya, kami setuju,"

"Jadi terdapat satu pendirian bersama yang diambil kepimpinan mengenai isu (matrikulasi) ini," katanya lagi.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS