Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Akta SPRM tak perlu dipinda - Speaker Dewan Rakyat
Diterbitkan:  Jun 11, 2019 5:44 PM
Dikemaskini: 9:44 AM

Tidak ada sebarang keperluan untuk meminda Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dalam memperbaiki prosedur pelantikan ketua pesuruhjaya SPRM, kata Yang Dipertua Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof.

Beliau berkata perbincangan mengenai pindaan itu tidak perlu diperbesarkan lagi kerana kerajaan bertindak dalam lunas undang-undang ketika melantik Latheefa Beebi Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM.

"Pelantikan Latheefa dikawal oleh akta itu. Tiada masalah mengenainya. Kuasa itu terletak pada Yang di-Pertuan Agong dengan nasihat Perdana Menteri.

"Pelantikan Latheefa adalah mengikut oleh akta itu. Tiada masalah mengenainya. Kuasa itu terletak pada Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri.

"Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) tidak boleh mengatakan mereka tidak bersetuju (pelantikan Latheefa) kerana pelantikan telah dibuat. Ia merupakan perjanjian yang dilakukan," katanya kepada pemberita di luar taklimat untuk anggota Parlimen dan Senator oleh Ahli Parlimen untuk Tindakan Global mengenai Perlindungan Lautan di Kuala Lumpur hari ini.

Mohamad Ariff menjawab pertanyaan pemberita mengenai cadangan Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Nga Kor Ming supaya akta SPRM yang ada sekarang dipinda.

Menurut Nga, pindaan tersebut mesti mengandungi suatu fasal supaya sebelum pelantikan dibuat, individu yang hendak dilantik memegang jawatan utama perkhidmatan awam harus terlebih dahulu dirujuk kepada PSC.

Pada 4 Jun, Pejabat Perdana Menteri, melalui kenyataan, mengumumkan pelantikan peguam Latheefa Beebi Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM berkuatkuasa 1 Jun.

Latheefa mengambil alih tugas Mohd Shukri Abdull yang meminta supaya kontrak perkhidmatannya yang sepatutnya berakhir pada 17 Mei tahun depan dipendekkan.

Mengulas lanjut, Mohamad Ariff berkata PSC hanyalah jawatankuasa penyelia am, untuk melihat sama ada orang itu betul dan sesuai untuk tugas itu dan tidak mengesahkannya.

"PSC akan bermesyuarat Khamis ini tetapi saya tidak akan mencampuri peranan jawatankuasa itu," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS