Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tiga lagi kedudukan mayat Orang Asli Bateq dikenal pasti

Tiga lagi kedudukan mayat Orang Asli suku Bateq di Kampung Kuala Koh, Gua Musang dikenal pasti lewat petang semalam, menjadikan empat orang keseluruhannya.

Ia ditemui antara jam 4.30 petang hingga jam 6 petang oleh pasukan pencari berpandukan petunjuk oleh ahli keluarga mangsa, menurut sumber.

"Pasukan pencari berjaya mengesan empat mayat Orang Asli suku Bateq yang disimpan mengikut adat mereka," kata sumber yang enggan disiarkan namanya.

Semalam Malaysiakini melaporkan pasukan pencari menemui satu rangka yang disahkan salah seorang daripada 12 penduduk yang dipercayai meninggal dunia akibat penyakit yang belum diketahui puncanya.

Tulang tersebut ditemui dalam keadaan berselerakan di atas tanah oleh pasukan pencari yang terdiri dari Bahagian Siasatan Forensik Bukit Aman dan pasukan forensik Kementerian Kesihatan dengan dibantu Pasukan Gerakan Am (PGA), Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) dengan bantuan masyarakat Orang Asli suku Bateq tempatan.

Mayat tersebut ‘disimpan’ mengikut adat suku kaum Bateq dengan digantung atau diletakkan di atas pokok.

Susulan penemuan tersebut pasukan pencari meneruskan operasi mengesan lapan lagi kubur Orang Asli berkenaan bermula pada jam 8.30 pagi ini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gua Musang, Superintenden Mohd Taufik Maidin ketika dihubungi bagaimanapun tidak mengesahkan penemuan tiga mayat tersebut.

Sebaliknya katanya, pihak polis akan mengadakan sidang media pada petang ini bagi memaklumkan perkembangan terkini.

Lihat Komen
ADS