Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Rafizi Ramli menegaskan bahawa beliau tidak mahu dikaitkan dengan skandal seks yang didakwa melibatkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali.

"Saya tidak mahu terlibat dalam perkara ini, meskipun di peringkat parti ... Biar pihak berkuasa menyiasat perkara ini," katanya kepada Malaysiakini petang ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai dakwaan Timbalan Ketua Pemuda PKR Sabah Blisson Zainuddin bahawa Haziq Abdullah Abdul Aziz berada dengan kem Rafizi ketika pemilihan parti tahun lalu.

Blisson juga mendakwa bahawa walaupun menjadi Haziq merupakan pendatang baru, Haziq diberikan peluang untuk bertanding dalam pemilihan parti.

Bagaimanapun, Rafizi, yang gagal mengalahkan Azmin sebagai timbalan presiden PKR dalam pilihan raya itu, berkata bahawa dia pernah membangkitkan isu kelayakan Haziq untuk bertanding.

"Saya sebenarnya yang menyatakan bahawa Haziq telah meninggalkan parti," katanya kepada Malaysiakini.

Sumber yang rapat dengan kem Azmin pada Rabu berkongsi dengan Malaysiakini tangkapan skrin tweet yang dipadam oleh Rafizi tahun lalu.

Tweet itu mempersoalkan mengapa Haziq dibenarkan untuk bertanding dalam pilihan raya PKR walaupun dia telah keluar parti untuk menyertai PBB Sarawak.

"Bagaimanapun, setelah diperiksa, Haziq tidak pernah membuat permohonan untuk keluar parti, jadi secara teknikal dia menjadi anggota parti sepanjang masa," kata Rafizi.

Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa Haziq berhasrat untuk keluar dari parti pada tahun 2016.

Bagaimanapun, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution berkata, parti itu tidak pernah menerima surat peletakan jawatannya.

Pada masa sama, tiada aduan yang dibuat dengan parti ketika Haziq menjadi pelatih menteri sebelum ini iaitu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri, di mana Haziq membantu kempen ketika pilihan raya umum ke-14.

Rafizi juga merujuk kepada kenyataan umum di mana Haziq, yang juga merupakan Ketua Pemuda PKR Santubong, telah menyokong Najwan Halimi untuk kedudukan ketua pemuda kebangsaan dalam pemilihan parti.

Najwan yang juga pernah rapat dengan Azmin kini menjadi pihak ketiga dalam pemilihan parti itu, kerana dipercayai disebabkan oleh perselisihan dengan seorang lagi “anak buah” Azmin iaitu ketua pemuda parti, Dr Afif Bahardin.

Sementara itu, Rafizi juga enggan mengulas mengenai tuduhan Blisson bahawa beberapa pemimpin PKR mungkin melindungi Haziq memandangkan dia tidak digantung atau dibuang dari parti.

Rafizi percaya ia merujuk kepada mesyuarat biro politik pada Rabu, yang dia tidak hadir.

"Saya memutuskan untuk tidak hadir, kerana apa jua keputusan parti itu akan dianggap seolah-olah ia telah dirancang oleh saya," katanya.

Haziq telah mengaku sebagai individu dalam klip yang menunjukkan dia terlibat dalam perbuatan seks dengan lelaki yang didakwa adalah Azmin.

Azmin menggambarkan ini sebagai satu plot jahat untuk merosakkan kerjaya politiknya.

[Baca berita asal]


Lihat Komen
ADS