Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Editor S'wak Report tak tahu disaman fitnah RM100 juta
Diterbitkan:  Jul 11, 2019 11:28 PM
Dikemaskini: 3:47 PM

Clare Rewcastle-Brown, editor laman web pembocor maklumat Sarawak Report, tidak tahu tentang tuntutan saman fitnah RM100 juta yang difailkan oleh V Mabel Muthayyah, bekas ketua setiausaha di Jabatan Peguam Negara.

Rewcastle-Brown memberitahu Free Malaysia Today, bahawa dia hanya menerima surat tuntutan yang dihantar melalui e-mel beberapa hari lalu, menuntut RM100 juta untuk kehilangan pendapatan.

Ia berlaku selepas Mabel didakwa kehilangan peranan sebagai pendakwa raya berikutan penerbitan artikel di Sarawak Report pada 2015.

Rewcastle-Brown berkata artikel itu lulus dari batas statutori untuk tidak dikategorikan sebagai fitnah di UK.

Artikel itu diterbitkan pada Disember 2015 di UK, dan tidak diterbitkan di Malaysia kerana Sarawak Report diharamkan dan disekat oleh pentadbiran BN ketika itu.

"Saya tidak menerima writ rasmi daripada mana-mana pihak penguasa yang memerlukan respons," katanya.

Terdahulu, peguam Mabel, David Gurupatham memberitahu Malaysiakini bahawa Rewcastle-Brown sedang didakwa kerana "tuduhan yang sangat serius yang ditimbulkan terhadap seorang anggota pentadbiran keadilan."

"Tuntutan itu ialah RM100 juta termasuk ganti rugi dan teladan terhadap Rewcastle-Brown, bersama-sama dengan perintah injunksi yang menyebabkan pencemaran nama baik, serta perintah mandatori untuk menghapuskan penyiaran artikel itu dari laman web," katanya.

Artikel Sarawak Report yang menjadi pertikaian itu bertajuk "How AG's Office connived to prevent a second postmortem on Kevin Morais - Exclusive exposé" ("Bagaimana Pejabat AG bercanggah untuk menghalang postmortem kedua di Kevin Morais - Pendedahan eksklusif").

Laporan itu mendakwa Mabel menghantar mesej teks kepada ahli keluarga mendiang timbalan pendakwa raya Anthony Kevin Morais, mendesak mereka untuk mempercepat pembakaran mayat mendiang untuk menghalang postmortem kedua.

Kematian Morais menggemparkan negara apabila sisa tubuh Morais ditemui di dalam tong selepas dia dikatakan diculik dari keretanya ketika dalam perjalanan untuk bekerja pada September 2015.

Seorang bekas tentera dan lima orang lagi telah didakwa atas pembunuhan Morais.

Lihat Komen
ADS