Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MCA tubuh pemerhati kes exco dituduh merogol
Diterbitkan:  Jul 16, 2019 6:51 PM
Dikemaskini: 10:51 AM

Jawatankuasa pemantau hal ehwal kerajaan (GMC) MCA akan menubuhkan sebuah kumpulan pemerhati bebas untuk memantau mengenai kes yang melibatkan ahli exco Perak Paul Yong, yang telah dituduh merogol pembantu rumah Indonesia.

"Kerana rogol adalah kesalahan jenayah, kes ini memberi impak langsung kepada reputasi antarabangsa Malaysia dan sistem kehakiman kita, maka tiada ruang untuk kepincangan dalam kehakiman," kata biro publisiti parti itu dalam satu kenyataan hari ini.

Objektif kumpulan yang terdiri daripada ahli GMC itu adalah:

- Menyediakan semak dan imbang, dan mengutamakan pendapat umum.

- Memastikan prinsip bahawa semua orang sama di bawah undang-undang.

- Menjadi mata rakyat dan masyarakat antarabangsa, memastikan prosiding menegakkan prinsip kebebasan, keadilan dan ketelusan.

- Memberi bantuan undang-undang, psikologi dan bantuan lain kepada pihak yang terlibat.

Anggota kumpulan pemerhati itu ialah peguam Kevin Koo Seng Kiat, Chan Quin Er, Wong You Fong, Ng Kian Nam, Ryan Ho Kwok Xheng, Chong Eng Haw, doktor Pamela Yong, Khoo Kay Wai, Cheng Wei Yee, pakar kaunseling profesional Lim Fang Jing, Low Guo Nan, Lim Hooi San dan ahli psikologi Dr Wong Kok Fye.

Manakala hubungan antarabangsa akan berada di bawah bidang kuasa Dr Tee Ching Seng dan jurucakap kumpulan itu adalah Saw Yee Fung.

Ahli-ahli lain termasuk Ng Miow Hia, Lai Shin Yee, Lee Li Kuan dari Penasihat Undang-undang dan Pusat Bantuan Wanita (LAWA), anggota polis sukarelawan Chua Hock Kuan, Hor Chee Siong, Ong Beng Huat, Pengerusi Jawatankuasa Khas Chin Gee dan MCA Perak dan pengerusi biro perkhidmatan awam dan aduan Low Guo Nan.

Pada 10 Julai, Yong menafikan tuduhan merogol pekerja domestik berusia 23 tahun itu, dan mendakwa bingung dan terkejut dengan tuduhan berkenaan.

"Dengan ini saya dengan tegas menafikan dakwaan itu. Saya mengulangi bahawa saya tidak pernah diperkosa atau menyerangnya secara seksual, " kata Adun Tronoh itu dalam satu kenyataan.

Polis sedang menyiasat kes itu di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan atas tuduhan rogol.

Dalam laporan polisnya, pembantu rumah itu mendakwa kejadian rogol itu berlaku di kediaman Yong di Meru, Ipoh.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS