Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Tak risau dengan laporan polis, pengkritik sedia hadapi Zakir
Diterbitkan:  Aug 17, 2019 12:10 PM
Dikemaskini: 4:10 AM

Empat individu mengalu-alukan laporan polis yang dibuat terhadap mereka oleh pendakwah Dr Zakir Naik.

Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P Ramasamy, Anggota Parlimen Klang Charles Santiago, Adun Bagan Dalam Sates Muniandy dan bekas duta besar Dennis J Ignatius tidak risau dengan laporan polis itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ramasamy percaya bahawa peguam Zakir mungkin akan menghantar notis undang-undang terhadap pengkritiknya kerana "memfitnah" Zakir di media.

“Saya tidak sabar menunggu notis undang-undang yang dihantar untuk mengancam saya (dengan saman ) fitnah.

“Penentangan saya terhadap Zakir bukan bersifat peribadi tetapi demi kepentingan rakyat Malaysia yang mahukan keharmonian serta bebas daripada hasad dengki dan kebencian,” katanya sambil menjelaskan dirinya bersedia menghadapi pendakwah itu di mahkamah.

Dalam laporan polis yang di buat semalam, pendakwah warga India itu menuduh empat individu itu, termasuk Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran telah memfitnah dirinya dengan kenyataan dan artikel.

Ini berkaitan ucapannya di Kelantan pada 8 Ogos lalu, yang dianggap tidak menghormati warga Malaysia beragama Hindu.

Charles menerusi kenyataan di Facebook semalam berkata akan bekerjasama dengan pihak polis.

“Saya akan buktikan bahawa saya tidak memfitnah Zakir, saya seorang warganegara Malaysia dan seorang wakil rakyat. Saya bertindak demi menjaga kepentingan negara, rakyat, perpaduan kaum dan keselamatan negara,” katanya.

Sementara itu, Satees pula dipetik Malay Mail berkata tidak akan melarikan diri seperti pendakwah tersebut dan akan memberikan kerjasama sebaiknya kepada pihak polis.

"Polis boleh menyiasat, dan mengemukakan pertuduhan terhadap saya, jika terdapat unsur jenayah dalam kenyataan saya.

"Tetapi saya tidak akan lari ke India atau negara lain, dan bersembunyi di belakang (presiden India Narendra) Modi atau yang lain, untuk menunjukkan diri menjadi mangsa.

"Kami akan menghadapi tindakan undang-undang di tanah air kami. Tidak seperti orang yang membuat laporan itu ," kata Adun DAP itu.

Untuk rekod, Zakir dikehendaki di India atas pertuduhan pengubahan wang haram.

Mengulas lanjut, Ignatius yang juga bekas diplomat pula berkata dia mempertahankan kritikannya terhadap pendakwah itu dan akan akan bekerjasama dengan pihak polis.

Semalam, polis Bukit Aman telah menyoal siasat Zakir mengenai kenyataannya tentang warga Malaysia daripada kalangan orang Cina dan rakyat beragama Hindu.

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad turut berkata kerajaan akan menarik balik status penduduk tetap (PR) Zakir sekiranya siasatan polis mendapati pendakwah itu melakukan sesuatu yang menjejaskan ketenteraman negara.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS