Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mufti: Bantu ekonomi Muslim, usah boikot bukan Muslim
Diterbitkan:  Sep 2, 2019 3:18 PM
Dikemaskini: 8:32 AM

Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyeru umat Islam agar mengetengahkan kempen untuk membantu ekonomi sesama Muslim, bukannya melalui kempen memboikot barangan bukan Islam.

Biarpun sikap anti-Muslim di kalangan sesetengah bukan Islam begitu ketara terutamanya ahli politik “parti tertentu”, Asri berpendapat kempen memboikot barangan bukan Islam bukanlah satu seruan yang bijak.

"Ada mereka (Bukan Islam) yang baik hubungan dan penghormatan mereka kepada masyarakat Muslim. Islam tidak mengajar kita memusuhi orang yang tidak memusuhi kita.

"Kedua, produk Muslim sendiri tidak merangkumi seluruh keperluan kehidupan pada masa kini. Maka, sangat sukar untuk berjaya jika memboikot keseluruhannya selagi kita masih bergantung kepada sumber produk bukan Muslim dalam sebahagian keperluan.

"Saya percaya kempen yang lebih baik ialah kempen membantu ekonomi sesama Muslim. Dalam ertikata lain, kita berusaha dengan pelbagai cara menguatkan ekonomi sesama kita," katanya dalam satu kenyataan di Facebook.

Menurut Asri, antara perkara yang boleh dilakukan untuk membantu mencapai perkara tersebut adalah dengan membeli dan mengutamakan produk muslim, berkongsi kepakaran, membantu meningkatkan hasil perniagaan, serta membantu berkempen barangan Muslim.

Katanya, biarpun orang Islam mempunyai kuasa membeli yang tinggi selaku kaum majoriti, malangnya golongan itu bukan peniaga mahupun pengeluar, tetapi hanya berfungsi sebagai pembeli dan pengguna dalam banyak hal.

“Hal ini perlu diatasi. Kuasa membeli kita mesti dimanfaatkan,” katanya.

Tambahnya, pengeluaran sebahagian produk keperluan merupakan fardu kifayah dan membeli daripada peniaga Muslim sebagai usaha memperkukuh ekonomi umat Islam.

“Jika gagal sehingga umat ini boleh diperkotak-katikkan, maka semua kita berdosa,” katanya lagi.

Cabaran peniaga Muslim

Mohd Asri berkata, kelemahan masyarakat Muslim menguasai rantaian bekalan (supply chain) menyebabkan peniaga Muslim menghadapi cabaran yang kuat dari sudut persaingan.

"Contohnya, agak sukar untuk kita dapati pasaraya-pasaraya besar dimiliki oleh Muslim atau memasarkan barangan keluaran Muslim.

"Demikian juga untuk memperolehi bahan mentah yang baik dan berpatutan. Ini berlaku disebabkan faktor-faktor tertentu, antaranya pihak lain telah lama melancarkan usaha bantu membantu ekonomi sesama sendiri. Tiada siapa pun menyatakan itu ‘rasis’.

“Demikianlah kita semua masyarakat Muslim. Kita semua berusaha memajukan masyarakat Muslim kita terutama dalam menghadapi situasi yang ada seperti sekarang,” katanya lagi.

Tambah beliau, jika setiap rumah Muslim membeli barangan keperluan makanan dari produk Muslim, berbilion ringgit dapat digerakkan dalam ekonomi umat Islam dan akan menggalakkan lebih banyak produk dan syarikat perniagaan Muslim muncul.

Pada masa yang sama beliau menegaskan peniaga Muslim perlulah memastikan kualiti produk dan urusan perniagaan ditingkatkan dan bebas daripada penipuan.

Di media sosial, muncul gerakan kempen bagi menggesa golongan Bumiputera memboikot produk yang dihasilkan oleh bukan Bumiputera.

Beberapa NGO turut tampil menyeru pengguna memboikot produk halal yang dihasilkan oleh bukan Islam.

Lihat Komen
ADS