Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mujahid: Serbuan terhadap pengikut Syiah ikut SOP, hormat kuasa negeri

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof berkata serbuan oleh pihak berkuasa agama terhadap majlis pengikut Syiah di Selangor beberapa hari lalu mengikut prosedur operasi standard (SOP).

Beliau juga berkata ia berada bawah bidang kuasa jabatan agama negeri dan perlu dihormati.

"Isu ini terletak bawah kuasa negeri. Kita sudah pun mendapat maklum balas daripada menteri besar (Selangor Amirudin Shari) dalam mesyuarat MKI (Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia) kelmarin.

"Adapun apa (serbuan) yang dilakukan di Selangor adalah bidang kuasa Selangor dan mengikut SOP, maka kita hormati tindakan itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Sambutan Maal Hijrah 1441H Peringkat Wilayah Persekutuan di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur hari ini.

Menurut laporan, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan Jabatan Agama Islam Negeri Johor (Jainj) masing-masing membuat serbuan itu pada 6 dan 9 September lalu.

Serbuan dilakukan ketika pengikut aliran Syiah berkumpul sempena Hari Asyura yang jatuh pada 9 September tahun ini. Dalam Syiah, hari itu disambut antara lain bagi mengenang ulang tahun kematian Husayn ibn Ali, cucu kepada Nabi Muhammad SAW yang merupakan imam ketiga dalam aliran Syiah.

Menurut sumber daripada komuniti Syiah, serbuan itu dilakukan setiap tahun antara 1 hingga 10 Muharram.

Sehari selepas serbuan di Selangor, Amirudin berkata ia mengikut SOP yang ditetapkan. Hari ini Jainj turut mengeluarkan kenyataan serupa.

Kedua-dua pihak berkata kerajaan negeri berpegang terhadap larangan ke atas amalan Syiah yang telah diputuskan oleh jawatankuasa fatwa negeri masing-masing.

Bagaimanapun Mufti Pulau Pinang Wan Salim Wan Mohd Noor dilapor portal Free Malaysia Today sebagai berkata, pengikut Syiah perlu dibenarkan mengamalkan amalan mereka asalkan secara tertutup dan tidak menyebarkannya.

Dalam wawancara bersama Malaysiakini pula, Wan Salim mencadangkan agar fakta berkenaan kefahaman Syiah dimasukkan dalam sukatan pelajaran pengajian Islam untuk mengurangkan fobia terhadap aliran itu.


BacaMufti P Pinang saran pendidikan atasi fobia Syiah


Mujahid tidak menolak cadangan itu yang disifatkannya sebagai “berstruktur” dan “positif” agar tidak berlaku salah faham antara pengikut aliran berbeza.

“Tetapi isu di Selangor ini lebih kepada SOP dalam melaksanakan penguatkuasaaan.

Tapi dalam jangka masa panjang, saya rasa (kedua-dua) perkara itu mesti datang seiring,” katanya.

Selain cadangan itu, Wan Salim turut berkata isu pengikut Syiah atau mana-mana agama tidak wajar diselesaikan dengan keganasan tapi penuh professional, tetapi pada masa sama pengikut Syiah perlu menjalankan majlis secara tertutup dan persendirian untuk tidak menarik perhatian.

Berhubung sokongan negara terhadap 'The Amman Message” pada 2005 yang antara lain mengiktiraf beberapa cabang Islam termasuk dua mazhab Syiah, Mujahid memberi jaminan terhadap kebebasan beragama di negara ini seperti termaktub dalam perlembagaan.

“Walaubagaimanapun, dalam keadaan tertentu, pihak penguat kuasa ada SOP dia, yang mewajarkan (sesetengah) tindakan.

“Antara dua perkara itu, kami menelitinya. Tetapi secara umum kita tetap kekal berpegang pada artikel 3 dan 11 (Perlembagaan Perskutuan tentang kebebasan beragama)”, katanya lagi.

‘The Amman Message' ialah kempen perpaduan umat Islam inisiatif inisiatif Raja Jordan Raja Abdullah II bin Al-Hussein, melibatkan rundingan 24 ulama Islam yang memutuskan tiga perkara utama.

Menurut laman sesawang rasmi 'The Amman Message' tiga isu asas itu ialah:

Para ulama secara khusus mengakui kesahihan lapan mazhab (dari Sunni, Syiah dan Ibadhi Islam); teologi islam tradisional (Ash'arisme); sufisme dan pemikiran salafi.

Berdasarkan takrifan itu mereka melarang perbuatan takfiri antara orang Islam; dan

Berasaskan sekolah pemikiran undang-undang yang diiktiraf, ulama menyatakan prasyarat subjektif dan objektif untuk mengeluarkan fatwa bagi mendedahkan penyebaran curang dan batil atas nama Islam.

Ia disokong 200 ulama dari lebih 50 negara.

Lihat Komen
ADS