Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dr M: Tiada isu rundingan terus dalam projek RM450j

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini menjelaskan bahawa tiada tender baru melalui rundingan terus diberikan kepada PDM Builders Sdn Bhd untuk projek pembinaan bernilai RM450 juta di Kota Bharu, Kelantan.

Sebaliknya, kata Mahathir pada sidang akhbar di Putrajaya hari ini, projek pembinaan Bangunan Gunasama Persekutuan telah diluluskan oleh pentadbiran terdahulu.

"Anda telah melihat nota itu. Kerana ia tular, anda telah melihat nota yang saya tulis, bahawa ini adalah penerusan projek yang telah diberikan sebelum ini," kata Mahathir merujuk kepada dokumen yang bocor yang mencadangkan bahawa projek itu dianugerahkan melalui rundingan terus tanpa tender terbuka.

"Jadi apa yang saya katakan ialah, jika syarikat ini sanggup mengurangkan kos, dan jika ini adalah kesinambungan daripada projek terdahulu... Saya tidak fikir itu rundingan terus (yang baru)," katanya.

Ahad lalu, Ahli Majlis Tertinggi Umno Mohd Razlan Rafii mendedahkan surat sulit yang ditujukan kepada Pejabat Perdana Menteri yang menunjukkan bahawa Kementerian Kewangan telah bersetuju dengan syarat untuk PDM Builders Sdn Bhd melaksanakan projek itu.

Keesokan harinya, bekas perdana menteri, Najib Razak juga menyentuh perkara itu, sambil menyindir Mahathir dan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng kerana menurutnya tidak menangani isu itu.

Bagaimanapun, semakan menunjukkan bahawa kelulusan untuk projek itu dibuat semasa pemerintahan Najib sebagai perdana menteri dan menteri kewangan.

Menurut laman web Kementerian Kerja Raya, kerja-kerja awal tanah bermula pada 2016 manakala nilai projek itu didedahkan oleh pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Persekutuan Kelantan Mustapa Mohamed, dengan kehadiran Najib.

Mahathir, yang sebelum ini mempengerusikan mesyuarat ke-10 jawatankuasa khas kabinet mengenai rasuah, berkata beliau akan bertemu dengan Lim untuk membincangkan perkara itu.

"Ya, kita akan membincangkannya," katanya ketika ditanya lagi.

Lim sebelum ini berkata beliau akan merujuk surat yang dimaksudkan sebelum memberi respons.

Selain surat itu, satu lagi surat bertarikh 1 Nov, 2018, yang dikatakan dari PDM Builders kepada Mahathir juga telah disebarkan.

Surat itu mengandungi nota tulisan tangan oleh Mahathir, bertarikh 9 Mac tahun ini, yang tertera: "Menteri Kewangan yang terhormat. Projek ini telah diberikan kepada PDM Builders, jika mereka mengurangkan kos, tender baru tidak diperlukan".

Surat yang sama selanjutnya menyatakan bahawa PDM Builders telah memenangi hak untuk projek tersebut melalui proses tender terpilih - yang bermaksud bahawa pembida dijemput - dan merujuk kepada surat kelulusan kementerian kewangan bertarikh 20 April 2018.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS