Paling Popular
Terkini

KES 1MDB NAJIB | Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1MDB, Shahrol Azral Ibrahim Halmi hari ini bersetuju dengan cadangan bahawa Najib Razak adalah seperti 'maharaja' dalam 1MDB ketika menjadi perdana menteri dan pengerusi lembaga penasihat syarikat itu.

Beliau berkata demikian ketika disoal balas oleh peguam bela utama, Muhammad Shafee Abdullah dalam perbicaraan terhadap terhadap Najib di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Shafee cuba membuktikan tahap kuasa Najib dalam 1MDB dan berkali-kali mencadangkan bahawa beliau hanya memberi nasihat tetapi Shahrol menegaskan sebaliknya, dengan mendakwa lembaga 1MDB akan memenuhi kehendak Najib.

Shafee kemudian berkata berdasarkan kenyataan Shahrol, saksi itu telah meletakkan bahawa "Perdana Menteri sebagai maharaja 1MDB - Tiada semak dan imbang".

Shahrol kemudian menjawab: "Saya akan mengatakan ya".

Shahrol kemudian memetik Perkara 117 Memorandum dan Artikel Penubuhan (M & A) yang mengatakan sebarang keputusan berkaitan dengan komitmen kewangan 1MDB, pelaburan dan penyusunan semula memerlukan kelulusan perdana menteri.

Shafee mencadangkan bahawa ini adalah seperti "kuasa veto", di mana perdana menteri boleh menyekat sebarang keputusan oleh lembaga 1MDB sekiranya perlu.

Bagaimanapun, Shahrol berkata ini berdasarkan tafsirannya semasa bekerja secara rapat dengan bekas perdana menteri itu.

Shafee: Tafsiran kamu sama sekali lemah, kamu tidak betul-betul menasihati perdana menteri mengenai kuasanya di bawah 1MDB.

Shahrol: Tetapi kuasa adalah pada dia.

Shafee: Kamu tidak betul-betul menasihatinya tentang kuasa sebagai pengerusi (lembaga penasihat).

Shahrol: Saya tidak pernah lakukannya.

Sebelum itu, Shahrol memberi keterangan bahawa Najib memakai 'tiga topi' (tiga jawatan),  iaitu perdana menteri, menteri kewangan dan lembaga pengerusi penasihat.

Shafee mencadangkan di bawah Perkara 117 M & A, ia bermaksud bahawa lembaga pengarah hanya boleh mendapatkan nasihat daripada Najib sebagai pengerusi lembaga penasihat jika mereka "tersekat" dalam membuat keputusan.

Beliau menambah lembaga penasihat kemudiannya boleh mengeluarkan nasihat secara bertulis atau dijemput menghadiri mesyuarat lembaga pengarah tetapi tidak terikat kepada mana-mana nasihat yang diberikan.

Bagaimanapun, Shahrol berkata, walaupun peraturan ditetapkan sebegitu, namun realitinya adalah berbeza.

"Saya hanya boleh memberi keterangan kepada apa yang telah berlaku dan apa yang telah berlaku pada masa itu, untuk diri sendiri, kami mengambil kira minit ini diambil dan ditandatangani oleh Najib sebagai arahan dari perdana menteri dan kami sebagai pengarah bertanggungjawab untuk melaksanakan hasratnya.

"Sama ada ia mematuhi peraturan -. Ia adalah adil untuk kamu membangkitkan ini. Tetapi apa yang berlaku dari tahun 2009 sehingga 2013, apabila saya meninggalkan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, saya terus melihat Najib memiliki kuasa mutlak dalam 1MDB," katanya .

Shafee kemudian memberitahu Shahrol bahawa dia mendapati perkara itu menjadi "tunggang terbalik".

"Itulah sebab mengapa 1MDB karam," katanya yang kemudian dijawab Shahrol: "Saya hanya boleh beritahu kamu apa yang berlaku".

Najib menghadapi 25 tuduhan pengubahan wang haram dan penyalahgunaan kuasa berhubung dakwaan penyelewengan RM2.28 bilion daripada dana 1MDB.

Perbicaraan dilakukan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Collin Lawrence Sequerah.

Lihat Komen
ADS