Paling Popular
Terkini

PH Kelantan menggesa kerajaan persekutuan supaya segera menyiapkan kajian terhadap Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah khas) 2012 ( Sosma) dan membuat pindaan selaras dengan manifesto pilihan raya umum (PRU) lalu.

Pengarah Undang-undang PH Kelantan Hisham Fauzi berkata, asas-asas kemanusiaan dan keperlembagaan seperti hak untuk segera dibawa ke mahkamah untuk dibicarakan, hak untuk diwakili oleh peguam, hak beribadat dan hak-hak lain perlu dijadikan elemen penting dalam pindaan akta tersebut.

"Ancaman pengganas perlu ditangani tanpa menafikan hak asas kemanusiaan dan keperlembagaan.

"Sudah terbukti PDRM (Polis Diraja Malaysia) sangat efektif dalam mengekang anasir-anasir pengganas di Malaysia sejak dulu dan saya yakin kecekapan PDRM tidak akan terjejas jika pindaan berkaitan hak asasi kemanusiaan dan keperlembagaan dimasukkan ke dalam Sosma," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

Sebagai rekod, Sosma dikuatkuasakan bagi menyediakan langkah-langkah khas berkaitan dengan kesalahan keselamatan bertujuan mengekalkan keamanan dan keselamatan dan bagi hal-hal berkait.

Ia digubal bagi menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) dan diluluskan di Parlimen pada 17 April 2012, diberikan perkenan diraja pada 18 Jun 2012 dan diwartakan pada 22 Jun 2012.

Sementara itu, Hisham yang juga ketua Amanah kawasan Tanah Merah berkata, dunia hari ini berkembang dengan cepat, begitu juga dengan bentuk ancaman pengganas.

"Tapi kita tetap manusia yang mempunyai keperluan asas yang sudah dilindungi Perlembagaan Persekutuan dan hak ini perlu ditunaikan.

"Jika PDRM mempunyai masalah dalam mengesan penjenayah ini, maka saya mencadangkan agar keupayaan peralatan dan sumber manusia PDRM ditingkatkan, dan bukannya dengan mengetatkan undang-undang sebagaimana yang termaktub di dalam Sosma," jelasnya.

Lihat Komen
ADS