Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
LHDN akan jadi telus tapi tak boleh dedah maklumat pembayar cukai

Kerajaan Pakatan Harapan komited untuk menekankan ketelusan pada semua prosedur dan proses Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Lim berkata LHDN mahu menjadi setelus yang mungkin, tetapi pada masa yang sama ia tidak boleh mendedahkan maklumat peribadi pembayar cukai.

"Saya tahu anda ingin mengetahui maklumat pemimpin politik tertentu, tetapi kami tidak dapat melakukannya kerana ia maklumat sulit.

"Walaupun kerajaan juga ingin mendapatkan semula semua cukai yang dihutang kepada negara, kerajaan tidak boleh mendedahkan maklumat peribadi," kata Lim pada program percukaian di George Town hari ini.

Lim berkata demikian sebagai menjawab soalan mengenai cabaran dalam mendapatkan dan mengesahkan maklumat dari LHDN.

Terdahulu, Lim bercakap mengenai "ekonomi bayangan" semasa ucapan pembukaannya, di mana beliau berkata, antara lain, fenomena sedemikian sukar untuk diukur kerana sifat kerahsiaannya.

Bagaimanapun, kata Lim, pelbagai kajian telah menunjukkan saiz ekonomi bayangan adalah antara 15 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar KDNK negara di negara kaya, hingga kira-kira enam peratus di negara-negara kurang membangun.

"Di Malaysia, angka itu dijangka kira-kira 21 peratus daripada KDNK," kata Lim.

Dengan ekonomi pada RM2.45 trilion pada akhir 2018, ekonomi bayangan Malaysia adalah kira-kira RM300 bilion.

"Sekiranya kita hanya dapat mengintegrasikan satu per lima ekonomi bayangan dalam sektor formal, ini boleh membawa pendapatan tambahan sebanyak RM5 bilion kepada RM15 bilion kepada kerajaan," tegasnya.

Lim berkata ahli politik secara terbuka mengisytiharkan aset mereka untuk mengelakkan melanggar mana-mana undang-undang, tetapi untuk maklumat cukai, kerahsiaan adalah segala-galanya.

Beliau menambah, jika maklumat tersebut tidak dilindungi, undang-undang cukai, serta peraturan perlindungan data dan undang-undang privasi, akan dilanggar.

Ekonomi bayangan merangkumi semua aktiviti ekonomi, termasuk rasuah, pendapatan yang disorok daripada pihak berkuasa atas sebab-sebab monetari, peraturan dan institusi.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS