Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Lelaki dakwa dirinya wartawan sambilan mengaku salah cederakan CEO wanita
Diterbitkan:  Nov 12, 2019 8:30 PM
Dikemaskini: 12:30 PM

Seorang lelaki yang mendakwa dirinya wartawan sambilan mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur atas pertuduhan mendatangkan kecederaan parah terhadap seorang ketua pegawai eksekutif wanita.

Mohd Zarith Md Hanipah, 34, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Hakim M M Edwin Paramjothy semalam.

Mahkamah menetapkan 18 Nov untuk menjatuhkan hukuman dan pendengaran fakta kes.

Mohd Zarith didakwa dengan sengaja telah menyebabkan cedera parah ke atas Ketua Pegawai Eksekutif Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (Asli) Melissa Ong, 47, di sebuah hotel di Kuala Lumpur, pada 12.15 tengah hari, 8 Nov lepas.

Pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 325 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Annur Atikah Abdul Hadi menawarkan jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin terhadap tertuduh sementara menunggu tarikh jatuh hukum.

Bagaimanapun, tertuduh yang tidak diwakili peguam berkata itu merupakan kesalahan pertamanya kerana dia tidak pernah mencederakan sesiapa sebelum ini.

Mohd Zarith berkata dia mempunyai lima anak, baru balik dari luar negara dan kini bekerja sebagai wartawan bebas.

Dia ditahan di Penjara Sungai Buloh selepas gagal membayar jaminan RM15,000 yang ditetapkan oleh mahkamah.

- Bernama

Lihat Komen
ADS