Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Hampir 3,000 orang muda ditahan kerana rasuah

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan 2,740 individu berumur 40 tahun ke bawah daripada 5,186 tangkapan yang dibuat sejak 2014 sehingga bulan lepas.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM Shamshun Baharin Mohd Jamil berkata daripada keseluruhan 5,186 yang ditahan itu, seramai 2,428 atau 46.8 peratus adalah penjawat awam.

Bimbang dengan perkembangan tersebut, Shamshun Baharin mahu semua pihak mengambil langkah pencegahan yang wajar untuk menanganinya dan SPRM sedia membantu.

"Kita perlu tangani masalah ini kerana risau golongan muda banyak terbabit dengan rasuah," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Pelan Antirasuah Majlis Perbandaran Taiping (MPT) di Taiping hari ini.

Mengenai rasuah membabitkan pihak berkuasa tempatan (PBT), Shamshun Baharin berkata SPRM menerima sebanyak 1,871 maklumat termasuk membabitkan penyelewengan dan salah guna kuasa bagi tempoh 2014 hingga 12 Dis lalu.

Menurut Shamshun Baharin, daripada maklumat yang diterima, sebanyak 126 kertas siasatan telah dibuka dan seramai 73 individu telah ditangkap sepanjang tempoh itu.

Terdahulu, dalam ucapannya Shamshun Baharin memuji usaha MPT sebagai PBT pertama di negara ini melancarkan Pelan Antirasuah 2020 hingga 2024 dan menyifatkannya sebagai komitmen serta keinginan warga organisasi untuk mewujudkan persekitaran kerja yang kondusif dan bebas rasuah.

"Elemen integriti dan antirasuah tidak dapat dipisahkan dalam operasi harian mana-mana PBT supaya misi organisasi untuk menjadi penggerak berwibawa, dinamik dan berdaya saing dalam penyampaian perkhidmatan perbandaran dapat dicapai," katanya.

Sementara itu, Yang Dipertua MPT Borhan Abdul Halim berkata Pelan Antirasuah MPT menumpukan kepada empat bidang iaitu penguatkuasaan undang-undang, perolehan awam, tadbir urus organisasi dan perundangan.

- Bernama

Lihat Komen
ADS