Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
TNG, Boost, Grab dipilih untuk inisiatif e-Tunai rakyat

Khazanah Nasional Bhd hari ini mengumumkan penyedia e-dompet utama negara, Touch ‘n Go eWallet, Boost dan GrabPay, dipilih untuk menyertai inisiatif e-Tunai berjumlah RM450 juta oleh Kerajaan Persekutuan.

Tiga penyedia e-dompet itu adalah antara yang terbesar di Malaysia dan merupakan platform yang sudah tersedia untuk melaksanakan program yang dijadual dilancarkan pada 15 Januari, 2020.

"Rakyat Malaysia berumur 18 tahun dan ke atas yang berpendapatan kurang dari RM100,000 setahun, layak menerima RM30 seorang menerusi pelaksanaan e-dompet itu,” kata dana kekayaan negara dalam kenyataan hari ini.

Ia berkata pengguna boleh menggunakan e-kredit RM30 itu untuk membeli barangan dan perkhidmatan yang tersedia menerusi e-dompet pilihan mereka sepanjang tempoh program, dari 15 Jan- 14 Mac, 2020.

Penyedia perkhidmatan e-dompet itu antara lain dipilih berdasarkan bilangan besar pengguna aktif mereka dan rangkaian saudagar yang luas, kepakaran teknikal serta kedudukan kewangan yang kukuh dan tenaga kerja untuk membangunkan sistem, proses dan prosedur yang diperlukan.

Khazanah dilantik oleh Kementerian Kewangan untuk memudahkan dan menyelaras pelaksanaan dan pelancaran inisiatif e-Tunai Rakyat dalam jangka masa yang ditetapkan.

“Seperti yang diumumkan oleh Kementerian Kewangan (MoF), inisiatif e-Tunai Rakyat ini bertujuan untuk mempercepat transformasi ke arah penggunaan e-dompet dan pembayaran digital dalam kalangan pengguna dan peniaga Malaysia, terutama perusahaan kecil dan perniagaan runcit.

"Penyedia perkhidmatan e-dompet terpilih akan memberikan lebih banyak maklumat tentang bagaimana rakyat Malaysia boleh menuntut dan menggunakan e-kredit RM30," katanya.

Untuk maklumat lanjut, layari laman web Touch 'n Go e-Wallet (www.tngdigital.com.my), Boost (www.myboost.com.my), dan GrabPay (www.grab.com/my/pay/)

-- Bernama

Lihat Komen
ADS