Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mohamad persoal wibawa, profesionalisme SPRM
Diterbitkan:  Jan 8, 2020 10:31 PM
Dikemaskini: 2:31 PM

Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan, berkata kewibawaan dan integriti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dipersoalkan hari ini gara-gara tindakan mereka mendedahkan rakaman audio dikaitkan dengan Najib Razak.

Kata Mohamad tidak wajar untuk SPRM mendedahkan sesuatu bukti kepada umum dan langkah diambil mereka hari ini tidak pernah berlaku sebelumnya.

"SPRM mesti bertindak secara profesional dan apa yang dilakukan hari ini tidak menepati piawaian profesionalisme yang dikehendaki," kata bekas menteri besar Negeri Sembilan itu.

SPRM hari ini mendedahkan sembilan set rakaman audio yang antara lain memaparkan perbualan beberapa tokoh berprofil tinggi, termasuk Najib; isteri beliau, Rosmah Mansor, bekas ketua pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad; dan bekas pengerusi Lembaga Tabung Haji, Abdul Azeez Abdul Rahim.

Rakaman berkenaan - yang diterima SPRM daripada sumber tidak dikenali - dikaitkan dengan skandal 1MDB.

Mohamad berkata sepatutnya SPRM menyerahkan segala bukti baru berhubung 1MDB kepada polis untuk disiasat serta diambil tindakan sewajarnya.

Beliau juga berpendapat tidak wajar perbualan di antara ketua negara dengan pemimpin asing didedahkan tanpa melalui proses undang-undang.

"SPRM sewajarnya memahami pentingnya untuk Malaysia tidak berkonflik dengan mana-mana negara dalam usaha kita mencari kebenaran berkaitan skandal IMDB," katanya.


Baca Najib nafi dimarahi Rosmah


Polis pula, kata Mohamad, mesti melakukan siasatan terperinci tentang pendedahan bukti berkenaan agar hak, kepentingan dan keadilan dapat dicapai.

Katanya pendedahan hari ini seperti sudah mensabitkan nama-nama individu yang terlibat sebagai bersalah dan menimbulkan prejudis yang sangat mendalam terhadap mereka.

"SPRM adalah institusi awam yang mesti menjalankan tugasnya secara berperlembagaan dan penuh wibawa.

"Apa yang dilakukan hari ini telah menyebabkan profesionalisme, wibawa dan integriti SPRM dipersoalkan," katanya.

Lihat Komen
ADS