Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
RM18.8 juta dibelanjakan untuk e-Tunai Rakyat setakat ini

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, sehingga malam tadi, RM18.8 juta dibelanjakan di bawah skim e-Tunai Rakyat.

"Sehingga jam 10 malam tadi, sudah ada 784,000 orang memohon, 672,000 permohonan diluluskan dan RM18.8 juta dibelanjakan.

"Oleh itu, reaksi adalah amat menggalakkan," kata Lim dalam satu sidang akhbar di Kementerian Kewangan di Putrajaya hari ini.

Skim e-Tunai, yang diuruskan oleh Khazanah Nasional Bhd, adalah insentif pemberian kerajaan sebanyak RM30 kepada mereka yang layak melalui e-dompet.

Skim ini melibatkan tiga syarikat pembayaran digital - Axiata Digital Sdn Bhd (yang mengendalikan Boost), Touch N 'Go Sdn Bhd (Touch' N Go) dan Grab Holdings Ltd (GrabPay).

Ditanya mengenai kebimbangan bahawa kewujudan hanya tiga pengendali akan menyebabkan persaingan tidak sihat (oligopoli), Lim berkata kerajaan hanya pembuat dasar manakala butirannya dikendalikan oleh Khazanah.

"Kami membuat keputusan dasar dan kami telah minta Khazanah menjadi agensi pelaksana, jadi kami biarkan Khazanah buat keputusan mengenai semua butiran lain. Jika anda mahu maklumat lanjut, penerangan, anda boleh tanya Khazanah," katanya.

Bagaimanapun, beliau menjelaskan kerajaan mahu jangkauan pembayaran digital ini dapat meluaskan platform sedia ada.

Oleh itu untuk memastikan skim e-Tunai Rakyat ini berjaya, ia mesti mencapai bilangan pelanggan dan peniaga mendaftar yang mencukupi.

"Itu adalah keputusan yang dibuat oleh Khazanah, jadi berdasarkan penilaian itu, saya fikir mereka membuat pilihan ini," jelas beliau.

Lihat Komen
ADS