Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Tenang, semoleknya tak payah ada prasangka lain’

Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution menasihatkan Zuraida Kamaruddin supaya tenang dan “tumpu” dalam menjawab pertuduhan dalam surat tunjuk sebab yang dikeluarkan oleh lembaga disiplin parti itu kepadanya baru-baru ini.

“Kepada YB Zuraida, saya syorkan pada beliau untuk tumpu jawab butiran pertuduhan (dalam surat tunjuk sebab) yang telah dihantar kepada beliau oleh lembaga disiplin.

“Semoleknya tak payah ada prasangaka lain. Langkah paling wajar, bila nanti ditetapkan masanya, beliau tambil beri penjelasan...

“Tak payah rasa ada pengaruh sana, ada pengaruh sini. Fokus pada pertuduhan, katanya kepada wartawan ketika di temui di Kuala Lumpur, hari ini.

Saifuddin diminta mengulas kenyataan ahli parlimen Ampang itu yang menyebut kemungkinan pengaruh kepimpinan parti terhadap keputusan terhadapnya.

Semalam, naib presiden PKR itu berkata beliau akan menjawap surat tunjuk sebab berkenaan.

Zuraida juga memberi bayangan bahawa surat tunjuk sebab itu ada kaitan dengan ucapan berapi yang dibuatnya pada majlis makan malam di Hotel Renaissance, Kuala Lumpur tahun lalu.

Majlis itu mengumpulkan kira-kira 2,000 penyokong Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali.

Mengulas lanjut, Saifuddin berkata jika penjelasan Zuraida adalah munasabah, jawatankuasa tatatertib akan menilai dan membuat cadangan kepada majlis kepimpinan pusat.

“Berikan tumpuan sepenuhnya jawap tuduhan itu, kalau penjelasan dianggap munasabah, ia akan dinilai jawatankuasa disiplin, dan mereka akan angkat syor pada MPP (Majlis Pimpinan Pusat PKR) dan MPP akan muktamadkan keputusannya.

“YB diberi masa untuk jawab segala pertuduhan. Saya syorkan beliau tenang dalam menghadapi keadaan ini,” katanya.

Sementara itu, ditanya sama ada Azmin juga akan menerima surat tunjuk sebab yang sama, Saifuddin berkata beliau tidak mengetahui mengenai perkara itu.

“Saya tak ada maklumat, yang saya sebut pada beliau dua hari lepas, yang mana dilaporkan oleh (pengerusi lembaga disiplin PKR) Ahmad Kassim.

 

“Sebagai setiausaha agung, saya minta diberitahu kepada media apa yang dibentangkan,” katanya.

Semasa berucap ketika majlis makan malam pada 8 Disember lalu, Zuraida mendakwa Presiden PKR, Anwar Ibrahim cuba meyakikannya bahawa video seks yang didakwa memaparkan Azmin adalah betul.

Zuraida turut berkata Anwar juga cuka meyakinkannya dengan mendakwa Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad telah meminta presiden PKR itu untuk memecat Azmin.

Pada ketika itu Zuraida berkata beliau tidak takut sekiranya dipecat daripada PKR kerana membuat kenyataan menentang Anwar, Saifuddin dan beberapa pimpinan lain.

Lihat Komen
ADS