Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
'Bolehkah PM tangani hutang RM1 trilion warisan BN?'

Bolehkah Perdana Menteri Baru Muhyiddin Yassin menangani hutang RM1 trilion yang ditinggalkan oleh kerajaan BN sebelum ini, soal bekas timbalan menteri kewangan Amiruddin Hamzah.

Katanya, sebelum ini, hutang besar itu ditangani oleh kerajaan Pakatan Harapan melalui Kementerian Kewangan.

Walau bagaimanapun, faktor luaran dan laporan buruk media boleh memudaratkan keadaan ekonomi di negara ini, jelas Amiruddin.

"Laporan berita dari media asing tentang krisis politik tidak baik kerana mereka mengatakan bahawa Muhyiddin telah membentuk kerajaan baru dengan kleptokrat.

"Laporan sedemikian akan menjejaskan sentimen pelabur asing mengenai Malaysia, apabila kita bergelut untuk menangani faktor luaran seperti perang perdagangan AS-China, keluarnya United Kingdom dari Kesatuan Eropah dan serangan Covid-19," katanya di Alor Setar semalam.

Amiruddin berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas beliau dan Menteri Besar Kedah Mukhriz Mahathir serta Ketua Armada Syed Saddiq Abdul Rahman bercakap kepada kira-kira 200 anggota di Mentaloon.

Majlis yang berlangsung selama tiga jam itu menjelaskan mengenai keadaan Kedah selepas krisis politik pada 24 Feb, ketika Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad meletak jawatan, membuka jalan bagi Muhyiddin menjadi PM ke-8.

Tetapi Amiruddin memberi amaran bahawa keadaan kewangan ekonomi Malaysia sangat teruk melainkan jika prestasi negara dapat ditunjukkan kembali semula berada di landasannya.

Beliau mengutip laporan Bank Negara Malaysia yang menyatakan pada suku keempat yang lepas, pertumbuhan Malaysia perlahan kepada 3.6 peratus, terendah dalam sejak 2009.

"Ini adalah satu cabaran besar, sekarang dengan krisis politik ini, Muhyiddin mempunyai tugas besar untuk memimpin negara.

"Ekonomi mungkin tidak berubah untuk dua suku terakhir tahun ini berikutan kegagalan politik," kata MP Kubang Pasu.

Walau bagaimanapun, asas-asas Malaysia adalah kukuh, kata Amiruddin, namun ketidakpastian politik akhirnya akan menyakiti sentimen perniagaan.

"Itulah sebabnya kami cuba melancarkan pakej rangsangan untuk membantu perniagaan tempatan menghadapi ribut yang ditinggalkan oleh perang perdagangan AS-China, Brexit dan Covid-19.

"Tiada penyelesaian yang dapat dilihat melainkan kerajaan baru boleh memperkenalkan pembaharuan yang progresif, mengukuhkan dasar fiskal serta membasmi rasuah utama," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS