Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Rating Muhyiddin disebut Wan Fayhsal cuma anekdot, bukan ilmiah'
Diterbitkan:  Jun 3, 2020 10:44 AM
Dikemaskini: 3:12 AM

Dakwaan Timbalan Menteri Belia dan Sukan Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal bahawa 'rating’ Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan Perikatan Nasional (PN) telah diterima oleh majoriti rakyat Malaysia, didedahkan hanya bersifat anekdot dan bukan berdasarkan kajian saintifik.

"Kenapa PN diterima umum? Kalau kita lihat rating khususnya kepada Muhyiddin kerana majoriti orang Malaysia, khusus kalangan Melayu dan Bumiputera boleh terima kepimpinan hari ini,” kata Wan Ahmad Fayhsal pada sidang media semalam.

Wan Ahmad Fayhsal ketika itu tidak menjelaskan sumber rujukan penilaian populariti Muhyiddin yang disebutnya itu.

Sehingga kini, belum ada tinjauan sahih tahap populariti yang diterbitkan bagi menilai kerajaan PN pimpinan Muhyiddin.

Bagaimanapun, kemudian ketika ditanya mengenai sumber rating yang disebutnya pada rancangan #ConsiderThis Astro, beliau memberitahu juruacara Melisa Idris dan Sharaad Kuttan:

"Sudah tentu, pada masa itu, apa yang saya dapat dari media sosial dan juga hubungan peribadi saya dengan penjawat awam dan juga masyarakat di luar sana - sentimen umum, terutama di kalangan orang Melayu di luar bandar sangat positif terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

"Kami ingin mengadakan bancian rasmi mengenai sokongan tersebut. Mungkin (pusat penyelidikan) Merdeka Center dapat memberikan penilaian rating, tetapi dari apa yang kami kumpulkan daripada pengambilan sampel secara rawak di media sosial di banyak platform media, saya rasa sokongannya ada.

"Dan ini khususnya benar untuk perdana menteri sendiri," katanya.

Kemudian, Sharaad mengulas, "jadi Fayhsal, ini anekdot, bukan saintifik (ilmiah)."

Sharaad juga bertanya kepada timbalan menteri itu jumlah anggota parlimen yang menyokong pemerintahan PN pimpinan Muhyiddin.

"Seperti yang ada, dari tempat duduk parlimen anda dapat melihat sekurang-kurangnya kami memiliki 116, dan ini tidak termasuk (MP) di barisan pembangkang yang akan memberikan sokongan kepada usul apa pun, terutama misalnya belanjawan untuk memastikan kerajaan dapat menyediakan keperluan asas untuk rakyat - dalam pengundian parlimen untuk usul tertentu," kata Wan Ahmad Fahysal.

Dakwaannya mengenai PN yang mendapat sokongan 116 anggota parlimen tidak selari dengan aturan tempat duduk bagi Dewan Rakyat pada 18 Mei lalu, yang menunjukkan terdapat 114 anggota parlimen yang berpihak kepada parti pemerintah.

Jumlah ini juga termasuk Ahli Parlimen Sri Aman Masir Kujat daripada Parti Sarawak Bersatu (PSB) - yang kemudian menjelaskan beliau secara salah ditempatkan di bangku penyokong kerajaan.

[Baca berita penuh]


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

 

Lihat Komen
ADS