Malaysiakini
BERITA

Warisan sahkan sokong Dr M sebagai calon PM

Kow Gah Chie

Diterbitkan
Dikemaskini 18 Jun 2020, 7:44 pagi

Pengerusi Warisan Liew Vui Keong mengesahkan bahawa partinya berpendirian menyokong Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri PH Plus berbanding Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Ketika dihubungi, dia mengatakan Warisan konsisten dalam menyokong Mahathir untuk menerajui negara ini.

"Kami telah mengulangi pendirian kami pada bulan Februari. Saya percaya bahawa kami tidak akan mengubah pendirian kami," katanya.

Dia diminta untuk mengesahkan apakah Warisan tetap tegas dalam menamakan Mahathir sebagai calon perdana menteri dalam mesyuarat PH Plus yang diadakan baru-baru ini.

Dalam temu bual dengan Malaykini semalam, Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke mendedahkan bahawa Warisan menentang gabungan Anwar-Mukhriz Mahathir untuk dua jawatan tertinggi sekiranya pembangkang berjaya merebut kembali Putrajaya.

DAP mendesak PKR untuk menyatakan pendirian berhubung tawaran Mahathir untuk menjadi perdana menteri lagi selama enam bulan.

Sementara itu, Liew turut mendesak PH Plus, yang saat ini sedang berdepan dilema mengenai calon perdana menteri gabungan itu, untuk menyelesaikan masalah tersebut secepat mungkin.

"Kita mesti menyelesaikan masalah ini secepat mungkin kerana saya rasa kita bosan dengan siapa yang harus menjadi perdana menteri," katanya.

Ditanya mengapa Warisan tidak memihak kepada Anwar sebagai calon perdana menteri, Liew berkata: "Kami hanya ingin konsisten dalam keputusan kami.

"Kami masih percaya bahawa Mahathir harus berada dalam pentadbiran negara. Pada masa ini, negara mungkin masih memandangnya sebagai perdana menteri," kata Liew, yang juga Ahli Parlimen Batu Sapi.

"Saya tiada keraguan Anwar akan mengambil alih (sebagai perdana menteri) dan saya yakin dia mampu menjadi perdana menteri.

"Tapi saya rasa (dia) harus tunggu. Itu harus bersabar, waktunya akan tiba," katanya.

Liew bagaimanapun, menolak untuk memberikan jawapan yang jelas sama ada Warisan akan menyokong Anwar untuk menggantikan Mahathir enam bulan setelah Mahathir kembali berkuasa.

"Nanti kita putuskan bila dah sampai situ," katanya.

Malaysiakini telah menyajikan laporan percuma dalam bahasa Melayu selama 17 tahun. Langkah ini diambil sebagai khidmat kami untuk masyarakat.

Kami berharap ia dapat membantu pembaca membuat keputusan terhadap sesuatu perkara secara bermaklumat, selain menggalakkan perbahasan serius berkaitan isu-isu melibatkan kepentingan awam.

Malaysiakini juga berharap rakyat Malaysia tidak ketinggalan dalam isu-su penting dalam negara.

Langgan Malaysiakini (versi Bahasa Inggeris) sebanyak RM20 sebulan atau RM200 setahun bagi mendukung media bebas di negara ini.

Komen

Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.