Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Wawasan Shafie: M'sia tanpa perkauman, Borneo jadi hab ekonomi

WAWANCARA | Beberapa minggu lalu, nama Shafie Apdal disebut sebagai pilihan berpotensi untuk dinamakan sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan dan sekutunya.

Walaupun cadangan itu nampaknya ditangguhkan oleh gabungan itu, Shafie pada hari Selasa berkongsi wawasannya bersama dengan sekumpulan wartawan untuk melihat rakyat Malaysia hidup tanpa perkauman yang dilihat hari ini, serta sekilas sorotan terhadap rancangannya untuk ekonomi Malaysia.

"Perkara pertama yang kita perlukan adalah menyatukan rakyat. Perkara kedua adalah memulihkan ekonomi," katanya.

Menurut ketua menteri Sabah, apa yang terjadi di Malaysia sekarang menunjukkan bahawa negara ini telah dipecah-belah oleh isu-isu kaum dan agama.

"Lihat sekarang, perbahasan di parlimen (juga ternampak kejadian) melihat pada warna kulit. Sama seperti apa yang berlaku di Amerika Syarikat.

"Maksud saya, selepas 300 tahun (AS) merdeka, masalah perhambaan masih berlegar dalam fikiran mereka. Di mana kulit hitam dan putih masih menjadi salah satu masalah besar bagi mereka.

"Kami tidak mahu perkara itu terjadi di negara kita," tegas Shafie.

Beliau merujuk kepada kejadian di Dewan Rakyat pada hari Isnin, di mana Ahli Parlimen Baling, Azeez Rahim membuat kenyataan yang didakwa menyentuh warna kulit Ahli Parlimen DAP Batu Kawan, Kasthuriraani Patto.

Shafie menyatakan rasa tidak selesanya mengenai bagaimana rakyat Malaysia berpecah-belah hari ini, berkata semua orang mesti belajar untuk saling menerima dan berhenti menyalahkan kaum lain atas kekurangan mereka sendiri.

"Jika anda membuka minda anda, dunia adalah untuk semua orang. Kita tidak boleh terlalu berpusat pada diri sendiri, hanya melihat dari segi bahagian kita saja."

Shafie berkata inilah sebabnya ketika beliau menjadi naib presiden Umno, beliau melontarkan idea bahawa jalan ke hadapan untuk Malaysia adalah meninggalkan politik berasaskan kaum.

Beliau berkata sudah tiba masanya negara ini memilih parti berbilang kaum.

"Ketika saya menjadi naib presiden Umno, saya menyedari bahawa untuk negara kita maju ke hadapan caranya adalah dengan memilih parti berbilang kaum.

"Kerana ketika saya kembali ke Sabah, masyarakatnya terdiri daripada pelbagai kaum dan agama.

"Itulah jalan ke depan. Ini (politik) mesti dipacu oleh isu. Ada orang muda memerlukan pekerjaan, meminta bantuan kita," tegasnya.

Borneo - platform berpotensi pertingkat ekonomi

Menyentuh isu ekonomi negara hari ini, yang telah dilanda wabak Covid-19, presiden Warisan berkata beliau melihat Sabah dan Sarawak berpotensi untuk dikembangkan sebagai hab ekonomi.

Beliau menunjukkan bahawa kedudukan geografi Malaysia Timur yang strategik sebagai salah satu faktornya.

"Sabah dan Sarawak adalah negeri yang besar, kaya dengan sumber dan mereka lebih dekat dengan Jepun ... Lebih dekat dengan China.

"Sekiranya kita mahu membangun dan menggunakan kedua-dua negeri tersebut sebagai daya tarik untuk bersaing dengan India atau Singapura, atau bahagian lain di dunia, seseorang boleh membayangkan (misalnya) kos pengiriman barang dari Sabah ke China. Itulah caranya.

"Jika pengaruh itu digunakan sebaik mungkin, itu dapat menempatkan kita sebagai negara yang berdaya saing."

Bagaimanapun, Shafie mengakui bukan tugas mudah untuk memulihkan ekonomi negara.

Ahli politik itu berkata Malaysia bergantung kepada pelancongan sebagai salah satu tonggak ekonomi, tetapi Covid-19 telah mengubah keadaan tersebut.

"Bukan tugas yang mudah bagi kita untuk meletakkan Malaysia. Tetapi kita sebagai pemimpin kita mesti mempunyai daya kemahuan, jika orang lain boleh melakukannya, jangan beritahu saya bahawa kita tidak dapat melakukannya.

"Tetapi kita harus menerangkan dengan sejelas-jelasnya sektor mana, bidang mana yang dapat ditingkatkan," jelasnya.

Bidang lain yang dapat diterokai lebih lanjut adalah industri pertanian, menurut kata Shafie.

Beliau berkata itulah sebabnya mengapa baru-baru ini beliau merancang rangka tindakan pertanian untuk Sabah, yang akan segera dilaksanakan di sana.

"Kerana keselamatan makanan sangat penting. Negara seperti Singapura, ia tidak memiliki cukup tanah, begitu juga Jepun, begitu juga Hong Kong.

"Tetapi mereka memerlukan makanan, jadi di mana mereka dapat tanam? Sabah mempunyai banyak tanah dan subur.

"Jadi, jika kita mengambilnya sebagai kelebihan, sebagai pengaruh untuk negara kita memiliki keselamatan makanan bukan hanya untuk Malaysia tetapi juga untuk rantau ini dan dunia, saya yakin ia akan memberi kelebihan kepada Malaysia.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS