Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pameran LIMA' 21 dibatalkan atas faktor ekonomi, Covid-19

Penganjuran Pameran Antarabangsa Maritim dan Aeroangkasa Langkawi 2021 (LIMA’ 21) yang dijadualkan berlangsung pada 16 Mac sehingga 20 Mac tahun depan dibatalkan.

Kementerian Pertahanan dalam kenyataan berkata wabak COVID-19 yang melanda dunia ketika ini telah memberikan impak besar bukan sahaja kepada Malaysia tetapi juga di seluruh dunia, dan wabak ini dilihat masih belum dapat ditangani sepenuhnya.

“Kementerian Pertahanan dan Kementerian Pengangkutan selaku penganjur utama LIMA’21 juga sedar akan impak global COVID-19 yang bukan sahaja dari sudut kesihatan, malah kesan besar terhadap sosial dan ekonomi dunia.

“Sehubungan itu, kerajaan melalui Mesyuarat Jemaah Menteri pada 8 Julai lepas telah memutuskan untuk membatalkan penganjuran LIMA’ 21 berdasarkan impak ekonomi penularan COVID-19,” menurut kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, impak ekonomi dilihat memberi kesan besar terhadap jumlah penyertaan pempamer dan pelabur dalam acara antarabangsa seperti LIMA’21 dan ia berkait rapat dengan langkah diambil oleh kebanyakan negara untuk menutup sempadan dan menyekat perjalanan ke luar negara.

“Ia adalah bagi mengurangkan risiko penularan wabak berkenaan seterusnya menyukarkan pihak kementerian untuk mencapai sasaran penyertaan yang ditetapkan

“Kekangan masa dalam keadaan mencabar penganjuran acara berskala besar seumpama ini memerlukan tempoh wajar agar dapat dirancang dengan teliti dan terperinci termasuk untuk menjalankan aktiviti promosi serta publisiti bagi mendapatkan sasaran penyertaan dan juga memenuhi keperluan pelbagai sektor berkaitan,” menurut kenyataan itu.

Kementerian Pertahanan berkata perkara itu sekali gus akan mempengaruhi impak kepada penjenamaan LIMA’21 yang selama ini diklasifikasikan sebagai pameran maritim dan aeroangkasa utama di rantau Asia.

“Pulangan perbelanjaan kerajaan dan syarikat penganjur kos penganjuran LIMA’21 dijangka meningkat mengambil kira keperluan untuk memenuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) yang telah ditetapkan. Dengan jangkaan jumlah penyertaan akan berkurangan adalah sukar untuk mencapai pulangan pelaburan berbanding kos yang dikeluarkan oleh kerajaan dan penganjur,” menurutnya.

Menurut kenyataan itu, keputusan pembatalan ini juga dibuat setelah mengambil kira pandangan daripada pihak-pihak pemegang taruh dan juga pihak-pihak berkaitan lain.

- Bernama

Lihat Komen
ADS