Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Perlembagaan tak sebut Agong boleh ketepi sabitan kes - peguam

  • Dikemas kini dengan laporan penuh.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu bahawa Lembaga Pengampunan telah memberikan nasihat yang salah dalam pengampunan diraja kes liwat Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla berkata demikian ketika prosiding mahkamah terbuka di hadapan Hakim Akhtar Tahir pagi ini.

Haniff bertindak sebagai peguam kepada Mohd Khairul Azam Abdul Aziz.

Khairul Azam, yang juga pengamal undang-undang, pada 26 Februari memfailkan saman untuk mencabar nasihat Lembaga Pengampunan pada 16 Mei 2018 terhadap Yang di-Pertuan Agong dalam kes itu.

Pada tarikh itu Anwar dibebaskan dari penjara selepas mendapat pengampunan penuh diraja dalam kes liwat melibatkan bekas pembantunya Mohd Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Anwar ketika hari pembebasannya pada 16 Mei 2018

Pendengaran Mahkamah Tinggi hari ini berkaitan dengan permohonan oleh Anwar dan defendan bersama Lembaga Pengampunan, untuk mengetepikan cabaran Khairul Azam.

Semasa prosiding, Haniff Khatri berkata mahkamah patut menolak usaha mengetepikan saman itu dan mendengar sepenuhnya saman utama, bagi membolehkan semua isu boleh bicara didengar.

Haniff berkata ini termasuk isu berkaitan pembentukan lembaga itu dan dakwaan nasihat salah berkaitan kuasa Agong memberikan pengampunan yang diperuntukkan dalam Perkara 42(1) Perlembagaan Persekutuan.

Peruntukan itu menyebut:

“Yang di-Pertuan Agong berkuasa memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum berkenaan dengan segala kesalahan yang telah dibicarakan oleh mahkamah tentera dan segala kesalahan yang dilakukan di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya; dan Raja atau Yang di-Pertua Negeri sesuatu Negeri berkuasa memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum berkenaan dengan segala kesalahan lain yang dilakukan di dalam Negerinya.”

Haniff berkata, peruntukan itu jelas menyebut “memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum” bermaksud ia terhad kepada hukuman dan tidak boleh melebihi perkara itu.

“Perlembagaan Persekutuan tidak menyebut Seri Paduka boleh mengetepikan sabitan kes,” kata Haniff.

Peguan Anwar:  Plaintif tiada locus standi

Sementara itu, Bernama melaporkan peguam J Leela yang mewakili Anwar berhujah bahawa pengampunan penuh Agong tidak boleh dicabar di mahkamah dan plaintif (Khairul Azam) juga tidak mempunyai locus standi (kedudukan di sisi undang-undang) untuk meneruskan tindakan berkenaan.

"Tuntutan saman plaintif adalah remeh, mengaibkan serta suatu penyalahgunaan proses mahkamah," katanya.

 Mohd Khairul Azam Abdul Aziz

Katanya, menurut Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan, Agong boleh membatalkan sabitan yang diputuskan oleh mahkamah.

Peguam Kanan Persekutuan Natra Idris bersetuju dengan Leela.

Hakim menetapkan 21 Sept untuk keputusan permohonan itu dan mengarahkan kesemua pihak terlibat memfailkan hujahan lanjut, sekiranya ada sebelum atau pada 21 Ogos.

Pada 26 Feb lepas, Khairul Azam memfailkan saman itu menerusi Tetuan Raja Riza & Associates dengan menamakan Lembaga Pengampunan dan Anwar selaku defendan pertama dan kedua.

Mengikut penyataan tuntutan, Khairul Azam mendakwa pada 9 Mei 2018, selepas pilihan raya umum ke-14 dan kerajaan baru dibentuk, beberapa tindakan salah dan tidak berperlembagaan dilaksanakan bagi memastikan Anwar mendapat pengampunan dan dibebaskan.

Dakwanya, Lembaga Pengampunan belum dibentuk dengan sempurna selepas pembentukan kerajaan baru.

Justeru, katanya, dan mustahil bagi lembaga itu dapat bersidang memberikan nasihat kepada agong bagi memberikan pengampunan kepada Anwar.

Plaintif antara lain memohon pengisytiharan bahawa Lembaga Pengampunan ditubuhkan secara tidak sah bagi tujuan bersidang dan seterusnya menasihati agong, mengakibatkan nasihat yang diberikan tidak sah dan terbatal.

[Baca berita asal]

ADS