Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bersatu usul tubuh sayap baru untuk ahli bukan Melayu

Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mencadangkan penubuhan sayap baru dalam parti yang akan membolehkan ahli sekutu bukan Melayu memegang jawatan.

Perkembangan itu hadir selepas Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali secara rasmi mengumumkan menyertai Bersatu, bersama penyokongnya termasuk bekas pemimpin dan bekas ahli PKR dari kalangan bukan Melayu.

Dalam ucapannya di Kongres Nasional 2020, Muhyiddin mengatakan dia secara peribadi sudah mengemukakan usul itu dan menugaskan sebuah jawatankuasa yang diketuai oleh Rais Yatim untuk meneliti penubuhan sayap berkenaan.

"Kami mencadangkan penubuhan chapter (sayap) baru yang akan membolehkan ahli bersekutu pegang jawatan," kata Muhyiddin

Jelas Muhyiddin, cadangan jawatankuasa itu akan diajukan ke Majlis Tertinggi Bersatu, dan penubuhan sayap itu akan dilakukan melalui Perhimpunan Agung Luar Biasa.

Muhyiddin menyatakan bahawa idea itu juga dikemukakan oleh pemimpin yang berucap pada kongres hari ini, termasuk Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Edmund Santara yang memohon untuk bergabung dengan Bersatu bulan lalu.

Seorang lagi pemimpin yang berucap pada kongres itu, bekas Adun PKR Kajang, Lee Chin Cheh, yang pada tahun 2014 mengosongkan kerusinya untuk ditandingi oleh bekas presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail, juga mengucapkan terima kasih kepada Santara kerana membuka jalan bagi lebih ramai anggota bukan Melayu untuk bergabung dengan Bersatu.

Muhyiddin, yang menyambut baik sokongan mereka, berjanji bahawa semua anggota baru dari kalangan NGO yang berkumpul hari ini akan diterima menjadi ahli Bersatu.

Pada sidang media selepas itu, Azmin mengatakan bahawa dia yakin langkah membuka Bersatu kepada orang bukan Melayu adalah jalan untuk memajukan parti itu.

"Saya fikir generasi muda ingin melihat semua rakyat Malaysia terlibat secara aktif dalam parti politik dan hala tuju negara.

"Kita tidak boleh membiarkan hanya satu perlumbaan untuk menentukannya. Kita semua orang Malaysia," kata Azmin, yang secara rasmi diterima sebagai anggota Bersatu hari ini, lima bulan selepas dia meninggalkan PKR.

"Saya tidak berada di sini untuk mencari jawatan. Saya di sini untuk berkhidmat untuk rakyat," kata Ahli Parlimen Gombak itu ketika ditanya mengenai cita-citanya dalam Bersatu.

Dari segi sokongan, Azmin menyatakan bahawa Penggerak Komuniti Negara di bawah naungan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin memiliki lebih dari 200,000 anggota berdaftar, dan jumlahnya akan lebih besar jika mempertimbangkan semua NGO gabungannya yang berkumpul hari ini.

 

Lihat Komen
ADS