Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Menteri langgar SOP Covid-19? Ini yang terjadi di negara lain
Diterbitkan:  Aug 24, 2020 10:41 PM
Dikemaskini: 2:41 PM

Sejak Putrajaya mula memperluaskan prosedur operasi standard (SOP) berhubung Covid-19, sekurang-kurangnya dua pemimpin kanan kerajaan didapati melanggarnya.

Timbalan Kementerian Kesihatan Noor Azmi Ghazali pada April dikenakan denda RM1,000 setelah menghadiri makan tengah hari tanpa menjaga penjarakan sosial dan baru-baru ini, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Mohd Khairuddin Aman Razali juga didenda RM1,000 kerana melanggar peraturan kuarantin setelah pulang dari luar negara.

Kedua menteri telah meminta maaf tetapi enggan mengundurkan diri. Khairuddin juga berjanji akan menyumbangkan gaji empat bulan kepada dana bantuan Covid-19.

Tetapi permintaan maaf dan sikap begitu tidak di diterima oleh pengkritik, yang menunjukkan walaupun wang kuarantin berjumlah RM2,100 lebih mahal daripada denda. Yang lain mengadu bahawa rakyat biasa diperlakukan dengan lebih kasar, termasuk diberi hukuman penjara.

Adakah harapan kita terlalu tinggi pada pemimpin kerajaan, atau apakah mereka gagal memenuhi jangkaan? Beberapa kejadian serupa berlaku di negara lain.

Dalam kebanyakan situasi, media sosial berperanan untuk memberi tekanan atau menyingkirkan menteri yang ingkar.

Tetapi peletakan jawatan mereka biasanya hanya berlaku setelah diminta oleh ketua kerajaan.

David Clarke (New Zealand)

Pada bulan April, Menteri Kesihatan New Zealand David Clarke melanggar peraturan Covid-19 dua kali ketika New Zealand berada dalam perintah kawalan pergerakan (PKP) apabila dian berbasikal ke gunung dan membawa keluarganya ke pantai.

Clarke tidak segera mengundurkan diri dan sebaliknya meminta maaf, menyebut dirinya "bodoh" yang telah menunjukkan "nilai buruk".

Perdana Menteri New Zealand Jacinda Ardern memutuskan untuk menurunkan jawatannya tetapi tetap berada di dalam kabinet, dengan menyatakan bahawa negara itu memerlukan menteri kesihatan semasa krisis.

Bagaimanapun, Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan negara itu Ashley Bloomfield dilihat memberi prestasi yang jauh lebih baik melangkaui Clarke.

Dia menjadi semakin tidak popular di khalayak ramai dan akhirnya mengundurkan diri pada Julai.

Carlos Kingsley Ahenkorah (Ghana)

Pelanggaran Timbalan Menteri Perdagangan dan Industri, Carlos Kingsley Ahenkorah serius kerana gagal mengasingkan diri selepas diuji positif Covid-19.

Ahenkorah didapati positif dengan virus itu pada 23 Jun. Dia mengunjungi sejumlah pusat pendaftar pemilih pada 30 Jun.

Dia mengakui hal ini dalam wawancara radio pada 2 Julai, dengan mendakwa bahawa dia "sangat berhati-hati" ketika mengunjungi pusat-pusat tersebut.

Dia kemudian mendapat reaksi balas di media sosial dan diberi kata dua oleh Presiden Ghana Nana Akufo-Addo untuk mengundurkan diri atau diberhentikan. Ahenkorah meletak jawatan pada 3 Julai.

Wayne Caines dan Zane DeSilva (Bermuda)

Beberapa hari kemudian, Menteri Keselamatan Negara Bermuda, Wayne Caines dan Menteri Pelancongan dan Pengangkutan, Zane DeSilva kedua-duanya disiarkan di media sosial setelah video pesta yang mereka hadiri tular.

Pesta tersebut telah melanggar peraturan penjarakan sosial dengan para tetamu dan menari dengan jarak dekat tanpa pelitup muka.

Perdana Menteri Bermuda David Burt kemudian menerima pengunduran kedua menteri itu setelah "menjemput" mereka untuk mengundurkan diri.

"Kejadian hujung minggu ini yang dilihat secara meluas di media sosial tidak mewakili perjuangan dan kerja keras kerajaan selama ini untuk menjaga keselamatan Bermuda.

"Setiap warganegara telah dipaksa untuk membuat perubahan besar dalam cara hidup, bekerja dan bersosial; menteri tidak berbeza," kata Burt dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada 6 Julai.

Dara Calleary (Ireland)

Kejadian yang hampir serupa dengan kontroversi pelanggaran SOP Covid-19 Khairuddin, adalah makan malam menteri pertanian Dara Calleary.

Perhimpunan 80 orang di sebuah hotel pada 19 Ogos berlaku sehari selepas kawalan diperketatkan.

Calleary meminta maaf di Twitternya sehari kemudian tetapi berdepan dengan orang ramai yang masih tidak berpuas hati. Dia mengundurkan diri keesokan harinya, dua hari selepas kejadian itu.

Ireland Taoiseach (perdana menteri) Mícheál Martin menerima pengundurannya.

Namun, tidak semua orang mengikuti jejak Calleary. Pesuruhjaya perdagangan EU, Phil Hogan, yang juga menghadiri acara itu, telah meminta maaf tetapi enggan mengundurkan diri.

Mohd Khairuddin Aman Razali (Malaysia)

Pada 18 Ogos, Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok mendakwa Khairuddin, tidak melaksanakan kuarantin setelah kembali dari Turki pada 7 Julai. Dia muncul di Parlimen pada 13 Julai.

Dua hari kemudian, pada 20 Ogos, Khairuddin menegaskan dia telah diuji Covid-19 tiga kali setelah kembali tetapi tidak menjawab tuduhan pelanggaran arahan kuarantin, dan semua pihak menunggu kenyataan rasmi dari Kementerian Kesihatan.

Pada 22 Ogos, Kementerian Kesihatan mengesahkan Khairuddin telah melanggar kuarantin dan memaklumkan telah mendendanya pada 7 Ogos.

Sejam kemudian, Khairuddin dalam kenyataan berasingan meminta maaf dan mengumumkan akan menyumbangkan gaji Mei hingga Ogos.

Namun, tekanan terus meningkat agar Khairuddin dikenakan tindakan dengan adil di tengah-tengah keluhan orang ramai berhubung pelaksanaan hukuman yang tidak adil.

Hari ini (24 Ogos), Perdana Menteri Muhyiddin Yassin membangkitkan isu tersebut, dengan menyatakan bahawa tidak ada yang melebihi undang-undang.

Dia mengatakan pihak berkuasa akan menyiasat dan bertindak sesuai dengan undang-undang.

Lihat Komen
ADS