Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Didorong oleh permintaan produk dan perkhidmatan halal yang semakin meningkat daripada populasi Muslim global, ini adalah masa terbaik bagi Malaysia untuk meningkatkan usaha dalam mempromosi industri ini.

Ia boleh menyumbang kepada eksport kasar Malaysia, yang merupakan salah satu komponen utama KDNK.

Walaupun ekonomi Malaysia menyusut 17.1% pada suku kedua tahun ini (2Q20), eksport kasar Malaysia nampaknya meningkat dengan terus mencatatkan peningkatan sebanyak RM82.9 bilion pada bulan Jun (8.8% tahun ke tahun), berbanding angka Mei iaitu sebanyak RM62.7 bilion (-25.5% tahun ke tahun).

Memandangkan populasi Muslim global diramalkan meningkat dari 1.8 bilion menjadi 2.2 bilion pada tahun 2030, ekonomi Islam akan menguasai ekonomi dunia pada tahun-tahun mendatang dengan subsektor yang berbeza seperti makanan dan minuman halal, bahan ramuan, kosmetik dan farmasi dan fesyen Muslimah.

Seperti yang dinyatakan dalam laporan Ekonomi Islam Global 2019/20 oleh DinarStandard, Malaysia kekal mengungguli carta dalam Petunjuk Ekonomi Islam Global dan terus memperkuat ekosistemnya untuk perniagaan ekonomi Islam.

Dengan itu, Malaysia perlu melabur dan lebih fokus pada ekonomi halal agar kita dapat mengekalkan kedudukan sambil terus berusaha untuk menjadi hab atau pemain industri halal yang paling penting di dunia.

Pada masa ini, kebimbangan mengenai masalah kesihatan dan halal semakin meningkat, terutama di saat-saat pandemik melanda.

Sebagai contoh, pengguna halal terus menerus membuat pertanyaan mengenai bahan mentah yang digunakan untuk menghasilkan produk, bahan yang digunakan untuk membuat makanan atau memastikan bahawa ayam daging disembelih oleh pasukan bertauliah.

Secara ringkas, ketidaksahihan dan ketidaktepatan adalah masalah besar yang boleh mempengaruhi integriti rantaian bekalan halal.

Oleh itu, sangat penting untuk menerapkan sistem yang dapat menyokong ketelusan rantai nilai keseluruhan produk halal sehingga kebolehpercayaan dalam data rantaian bekalan dapat dicapai.

Malah, tahap kepercayaan pengguna dalam proses rantaian bekalan akan meningkat.

Berikutan itu, teknologi blok rantai (blockchain) adalah penyelesaian terbaik untuk isu ini.

Teknologi blok rantai

Dengan menggunakan teknologi ini, penyatuan pengantara yang berbeza di sepanjang proses pengurusan rantaian bekalan dapat diketahui yang mana sangat penting bagi memelihara integriti produk halal.

Ia berfungsi dengan merekod maklumat pergerakan produk halal seperti destinasi, lokasi dan ID elektronik.

Rekod ini akan mendedahkan sebarang penipuan atau manipulasi yang terjadi, dan memastikan bahawa gudang, kontena pengangkutan, penyimpanan produk halal diurus mengikut piawaian halal dan tidak dicampur dengan produk bukan halal.

Ini sememangnya sangat bermanfaat, terutama bagi ekonomi makanan halal, yang dahulunya hanyalah pasaran khusus di Malaysia tetapi kini berkembang pesat ke seluruh dunia.

Malah, blok rantai menawarkan kebolehkesanan yang dapat mempercepat keseluruhan proses pensijilan halal, yang biasanya memerlukan beberapa bulan atau tahun untuk disahkan.

Selain itu, teknologi blok rantai juga dapat menyelesaikan masalah dengan lebih cepat, yang penting untuk tunjukkan kepada dunia bahawa kita dapat menjalankan ekonomi ini dengan cekap, sama seperti ekonomi terkemuka dunia lain.

Namun, walaupun teknologi blok rantai bukanlah sesuatu yang baharu, sebilangan individu masih tidak menyedari kepentingan dan faedah teknologi ini.

Jadi, pemain industri halal perlu didedahkan dengan teknologi ini dan apa yang ia boleh tawarkan kepada model perniagaan mereka.

Antara cara lain yang boleh dilakukan adalah dengan membina rumah dagangan halal kita sendiri.

Berfungsi sebagai pengeksport, pengimport dan pedagang yang membeli dan menjual produk untuk perniagaan lain, ia juga akan menyediakan perkhidmatan khusus yang tertumpu pada barang yang disahkan halal.

Sebagai permulaan, menurut Roziatul Akmam Osman, seorang pakar dan profesional halal, kerajaan boleh membentuk sebuah konsortium rumah dagang yang mapan dan bereputasi.

Rumah dagang ini haruslah sudah beroperasi di Malaysia dan telah memberikan perkhidmatan mereka kepada sektor halal dari pelbagai industri yang beroperasi di sini.

Selain itu, bersama dengan rangkaian antarabangsa dan domestik mereka, rumah dagangan yang ada boleh memanfaatkan kepakaran mereka untuk mempromosikan rantaian bekalan hulu-hilir pelbagai industri dengan lebih efektif dan produktif serta berpatutan.

Paling penting, kawalan berterusan terhadap perkongsian ini haruslah ada, supaya tiada monopoli berlaku.


NURAFIFAH MOHAMMAD SUHAIMI adalah pembantu penyelidik di EMIR Research, sebuah organisasi pemikir bebas yang berfokuskan kepada pencernaan saranan-saranan dasar strategik berteraskan penyelidikan yang terperinci, konsisten dan menyeluruh.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS