Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Lima wakil rakyat Warisan digugurkan untuk beri laluan muka baru

PRN SABAH | Lima wakil rakyat dari Warisan digugurkan sebagai calon untuk memberi laluan kepada muka baru bagi pilihan raya negeri Sabah yang akan datang.

Ini termasuk penyandang kerusi Dun Moyog yang juga pembantu menteri pelajaran dan Inovasi Sabah, Jenifer Lasimbang yang digugurkan sebagai calon untuk memberi laluan kepada timbalan presiden parti itu, Darell Leiking.

Pada pilihan raya umum lalu, Lasimbang memenangi kerusi Dun Moyog dengan majoriti 4,442 undi apabila memperolehi 19,456 undi, mengalahkan Upko, Parti Solidariti Tanah Airku (Star) dan Parti Cinta Sabah (PCS).

Ketika dihubungi Malaysiakini, Lasimbang enggan mengulas perkara tersebut pada masa ini.

Selain Moyog, empat kerusi lain yang menyaksikan penyandang jawatan itu digugurkan untuk memberi laluan kepada muka baru adalah Karambunai, Petagas, Pantai Manis dan Sekong.

Penyandang kerusi Dun Karambunai, Azhar Matussin yang memenangi pilihan raya umum sebelum ini dengan majoriti 5,366 undi apabila menewaskan Umno, PAS dan SAPP, akan digantikan oleh Ahmad Jais Otong.

Uda Sulai, yang merupakan wakil rakyat Petagas, menang dengan majoriti tipis 208 undi menentang Umno dan Harapan Rakyat. 

Dia akan digantikan oleh Awang Ahmad Shah.

Calon baru Pantai Manis adalah Yahiya Awang Kahar, yang akan menggantikan penyandangnya Aidi Moktar. Aidi memenangi pilihan raya umum lalu dengan majoriti 2,108 undi mengalahkan Umno, Harapan Rakyat dan PCS.

Terakhir, di Sekong, penyandang Arifin Asgali, yang menang dengan majoriti 2,035 undi menentang Umno, PAS, Star, Parti Kebangsaan Sabah (PKS) dan calon bebas, tidak akan bertanding dalam pilihan raya akan datang.

Sebaliknya, Alias ​​Sani adalah pilihan baru Warisan sebagai calon di kerusi Sekong.

Terdahulu Presiden Warisan Shafie Apdal hari ini mengumumkan senarai calon yang akan bertanding menggunakan logo Warisan termasuk calon dari DAP dan Amanah.

Upko dan PKR pula akan bertanding menggunakan logo masing-masing.

Lihat Komen
ADS