Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Senarai lokasi terjejas Covid-19 (8 Okt)
Diterbitkan:  Oct 8, 2020 1:30 PM
Dikemaskini: 10:44 AM

Dalam beberapa hari terakhir ini, pelbagai lokasi, termasuk sekolah, universiti, pusat beli-belah, bank, pejabat dan kediaman dilaporkan mempunyai kes Covid-19.

Berikut adalah lokasi yang disahkan yang dilaporkan terjejas hari ini.

Bagaimanapun, senarai ini tidak termasuk lokasi yang ditutup sementara menunggu keputusan ujian swab pada individu yang sedang dalam siasatan.

Lokasi yang terlibat telah dinyahkuman.

Malaysiakini akan mengemas kini senarai ini kerana lebih banyak lokasi diumumkan.


Sekolah

  • SK Mempagar

Beberapa pengundi di daerah Beaufort, yang keluar mengundi semasa pilihan raya Sabah pada 26 September, diuji positif.

Pejabat Kesihatan Beaufort menggesa mereka yang menggunakan saluran mengundi tiga dan empat, iaitu pengundi yang mengundi dari jam 3 hingga 5 petang, untuk mengirim pesanan teks ke 019 6056704 dengan nama penuh, nombor IC, nombor telefon untuk dihubungi dan waktu mereka membuang undi.

  • SMK Seri Kembangan

Seorang pelajar perempuan di SMK Seri Kembangan diuji positif semalam, menurut Adun Ean Yong Hian Wah.

Dia berkata kerja pembersihan dilakukan di sekolah malam tadi dan menggesa rakan sekelas pesakit lain untuk melakukan ujian swab sukarela.

  • SK Bangsar

Pengurusan SK Bangsar diberitahu oleh penjaga kepada dua pelajar bahawa anak jagaan mereka diuji positif dengan Covid-19.

Ketika dihubungi petang ini, seorang anggota kanan pengurusan mengatakan bahawa mereka masih menunggu pengesahan dari Kementerian Kesihatan.

  • SMK Mutiara Labuan

Bernama memetik pengarah Jabatan Kesihatan Labuan bahawa SMK Mutiara di wilayah itu telah diperintahkan untuk tutup sementara mulai hari ini.

Perintah itu dikeluarkan setelah seorang pelajar diuji positif.


Pengangkutan awam

  • Nilai Sentral dan KLIA2

Kes dilaporkan melibatkan individu yang menaiki bas (myBAS, nombor pendaftaran NDH 2259) dari KLIA2 Platform B10 ke Nilai Sentral, berlepas pada jam 9 malam dan tiba pada pukul 10 malam pada 30 September.

Penumpang lain diminta menghubungi Pejabat Kesihatan Seremban di talian 06-763 4809.


Pusat beli-belah dan infrastruktur awam

  • One Utama

Seorang pekerja di Parkson One Utama diuji positif Covid-19, menurut laporan oleh Sinchew Daily.

Dikatakan bahawa premis itu akan ditutup mulai hari ini sehingga diberitahu kelak.

  • Setia City Mall

Pengurusan pusat beli-belah itu memaklumkan bahawa seorang ahli gim Fitness First di pusat beli-belah ini positif Covid-19.

Semua kakitangan yang terlibat telah menjalani ujian dan akan menjalani kuarantin.

  • Maybank Port Dickson

Sinchew Daily melaporkan bahawa cawangan Maybank Port Dickson ditutup buat sementara waktu hari ini untuk membolehkan kerja-kerja pembersihan.

Mereka percaya bahawa individu yang dijangkiti Covid-19 telah mengunjungi bank itu baru-baru ini.

Laporan itu berdasarkan notis yang dikeluarkan oleh bank.

  • Taman Korporat Oasis, Petaling Jaya

Seorang pekerja Pestech International Bhd di Oasis Corporate Park telah diuji positif Covid-19 hari ini, menurut The New Straits Times.

Laporan itu memetik pengurusan Oasis yang mengatakan bahawa pekerja tersebut kali terakhir masuk ke pejabat Pestech di Blok Meritus pada 5 Oktober.

Semua rakan sekerjanya telah ditempatkan di bawah kuarantin.

  • Maybank One City (USJ)

Cawangan bank ini ditutup hari ini kerana kerja pembasmian kuman dijalankan selepas salah seorang pengunjung luar yang positif untuk Covid-19, disyaki mengunjungi premis ini.

Perkara itu dimaklumkan pada notis yang ditampal.

  • Restoran Sepoi-sepoi, Avani Sepang

Menteri Hal Ehwal Agama Zulkifli Ahmad, yang positif pada 5 Oktober, menghadiri majlis tertutup di restoran ini pada 1 Oktober.

Restoran tersebut mengesahkannya dengan Malaysiakini ketika dihubungi pada 8 Oktober, dan memberi jaminan bahawa pembasmian kuman telah dilakukan.


Kediaman

  • Metropolitan Square, Petaling Jaya

Seorang penduduk di Blok F didapati positif pada 5 Oktober, kata pihak pengurusan dalam notis kediaman yang dilihat oleh Malaysiakini.

  • Desa Impiana, Puchong Prima

Pengurusan Impiana Condo telah mengeluarkan notis semalam untuk memberitahu bahawa dua penduduk di Blok H telah diuji positif Covid-19.

Mengikut notis dan pengurus operasi kondo, Wan Mohd Asyraf, kedua-dua penghuni tersebut adalah pasangan yang baru pulang dari kawasan berisiko tinggi dan mereka telah dibawa ke hospital oleh pihak kesihatan pada 4 Oktober.

  • Kondominium Puteri Palma, Seri Kembangan

Seorang wanita yang tinggal di Blok I Kondominium Puteri Palma di IOI Resort, Seri Kembangan telah diuji positif Covid-19 dua hari yang lalu, menurut pejabat keselamatan premis itu.

Dihubungi hari ini, seorang wakil memberitahu Malaysiakini bahawa pejabat pengurusan kondominium ditutup buat sementara waktu mulai hari ini, sementara menunggu keputusan ujian untuk semua kakitangan.


Pejabat kerajaan

  • Majlis Bandaraya Petaling Jaya

Seorang pemandu yang bertugas di Jabatan Perkhidmatan Kesihatan dan Alam Sekitar Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) diuji positif semalam, menurut sumber.

Lelaki berusia 20-an itu dikatakan tidak bekerja kerana demam selama seminggu sebelum dia diuji positif.

Menurut sumber, antara tempat yang dikunjungi individu itu sebelum dia jatuh sakit adalah sebuah hotel di Kuala Lumpur.

[Berita lanjut menyusul]


Ikuti maklumat terkini mengenai Covid-19 di negara ini melalui laman khas Covid-19 Tracker yang disediakan Malaysiakini.


 

Lihat Komen
ADS