mk-logo
Berita
'Tak masuk akal' nak siasat Ronnie Liu - NGO
Diterbitkan:  Oct 28, 2020 11:30 PM
Dikemaskini: 3:32 PM

Siasatan terhadap Ronnie Liu tidak masuk akal dalam konteks undang-undang di Malaysia.

"Juga tidak masuk akal bagi polis untuk mengambil tindakan dan memulakan siasatan berdasarkan hantaran media sosial yang menggambarkan keadaan politik di negara lain," kata NGO Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Gabungan untuk Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) dan Pusat Jurnalisme Bebas (CIJ) dalam satu kenyataan bersama hari ini.

Kenyataan itu ditandatangani oleh Pengarah Suaram Sevan Doraisamy, Pengarah Eksekutif Bersih 2.0 Yap Swee Seng dan Pengarah Eksekutif CIJ Wathshlah G Naidu.

Kenyataan itu susulan siasatan terhadap Adun Sungai Pelek berhubung hantaran di Facebooknya yang disyaki mengandungi unsur hasutan terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Liu ditahan di ibu pejabat polis daerah Petaling Jaya dan dibebaskan dengan jaminan polis hari ini.

Adun DAP itu disiasat di bawah Akta Hasutan 1948 dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

"Adalah 'tidak masuk akal' bagi polis dan pengadu 'orang awam' berkenaan untuk membaca hantaran tersebut dan beranggapan hantaran tersebut dapat ditafsirkan sebagai penghinaan terhadap sistem beraja di Malaysia," kata kenyataan itu.

Mereka selanjutnya menjelaskan Akta Hasutan 1948 sebagai perundangan khusus menangani isu-isu dalam negeri dan tidak melarang sebarang komen atau kritikan terhadap kerajaan asing atau entiti luar negara.

Mereka meminta penjelasan polis mengenai penggunaan Akta Hasutan 1948 yang disebut untuk menangkap dan menahan Liu.

Mereka juga mengulangi seruan supaya Akta Hasutan dimansuhkan.

Dalam hantaran yang dibuat Liu pada dua minggu lalu, beliau berkongsi gambar bantahan di Thailand dengan petikan: "Now in Bangkok. They are saying no to the king." (Sekarang di Bangkok. Mereka berkata tidak kepada Raja)

Hantaran itu juga mengandungi teks bahasa Cina bermaksud: "Situasi semasa di Bangkok."

Hantaran Liu beredar di media sosial, dengan sesetengah pihak bertanya jika Adun itu mahu rakyat Malaysia melakukan hal serupa.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS