mk-logo
Berita
Darurat di Batu Sapi, PRK tangguh
Diterbitkan:  Nov 18, 2020 6:01 PM
Dikemaskini: 3:06 PM

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan untuk pengisytiharan darurat di Batu Sapi, Sabah.

Ini selepas baginda berkenan menerima menghadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Istana Negara pada sesi yang berlangsung selama satu jam bermula  jam 4.00 petang tadi.

"Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mempersembahkan nasihat beliau, susulan
daripada keputusan mesyuarat Jemaah Menteri, berkenaan pelaksanaan
Pengisyhtiharan Proklamasi Darurat bagi Bahagian Pilihan Raya Parlimen (P.185)
Batu Sapi, Sabah untuk ampun perkenan Seri Paduka Baginda.  

"Setelah memperhalusi penjelasan perdana menteri dan sembah taklimat daripada Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali; Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Dato’ Abdul Ghani Salleh, Al-Sultan Abdullah telah berpuas hati bahawa adanya keperluan Pengisytiharan Proklamasi Darurat berdasarkan Fasal (1) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan suatu Ordinan dimashyurkan di bawah Fasal (2B) Perkara 150 untuk membatalkan tarikh yang telah ditetapkan bagi menjalankan Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi P.85 Batu Sapi, Sabah.

"Dengan Pengisytiharan ini juga apa-apa prosiding yang telah bermula bagi maksud penjalanan PRK bagi P185 Batu Sapi tidak akan diteruskan dengan tujuan mengekang dan menghalang daripada berlakunya gelombang ke-empat penularan wabak Covid-19 dan satu tarikh yang lain akan ditetapkan untuk PRK tersebut.

"Maka dengan itu, Seri Paduka Baginda telah memberi perkenan supaya Pengisyhtiharan Proklamasi Darurat bagi P185 Batu Sapi, Sabah dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak Covid-19," maklum Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Ahmad Fadil Shamsuddin pada satu kenyataan hari ini.

Sebelum ini, hari penamaan calon PRK Batu Sapi dijadualkan berlangsung pada Isnin depan.

Sementara itu, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Abdul Ghani Salleh berkata PRK kerusi Parlimen Batu Sapi yang ditetapkan pada 5 Dis, tidak akan diteruskan dan satu tarikh lain akan ditetapkan untuk PRK itu susulan pengisytiharan darurat tersebut.

“SPR mengambil maklum akan kenyataan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan pengisytiharan Proklamasi Darurat berdasarkan Fasal (1) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.

“Ia bagi membolehkan suatu ordinan dimasyhurkan di bawah Fasal (2B) Perkara 150 untuk membatalkan tarikh yang telah ditetapkan bagi menjalankan PRK tersebut selepas diperkenankan oleh Seri Paduka Baginda,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Lihat Komen
ADS