Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PAC: 'Kereta terbang' bukan keutamaan MEDAC
Diterbitkan:  Dec 3, 2020 3:23 PM
Dikemaskini: 8:00 AM

PARLIMEN l Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Parlimen dimaklumkan pembangunan super drone atau kereta terbang bukan keutamaan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC) buat masa ini.

Pengerusi PAC Wong Kah Woh berkata sebaliknya kementerian itu memberi tumpuan terhadap pembangunan keusahawanan khasnya perniagaan kecil dan sederhana serta mikro.

Beliau berkata perkara itu dijelaskan Ketua Setiausaha MEDAC Datuk Suriani Ahmad dalam pembentangan tindakan susulan kementerian itu kepada PAC pada 11 Nov.

“Pembentangan MEDAC kepada PAC itu dibuat susulan daripada syor laporan PAC berhubung pembangunan Air Mobility yang dibentangkan di Dewan Rakyat pada 28 Nov 2019,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurutnya, PAC turut berpuas hati dengan keterangan Jabatan Audit Negara yang menjalankan pengauditan terperinci terhadap Kumpulan Industri-Kerajaan Bagi Teknologi Tinggi Malaysia (MIGHT) dan mendapati tidak wujud penggunaan RM20 juta pelaburan anak syarikatnya iaitu Venture Tech Sdn Bhd (VTSB) dalam pembangunan kereta terbang.

“PAC juga mendapati dokumen perjanjian pelaburan VTSB telah memperuntukkan dengan jelas bahawa RM20 juta pelaburan oleh VTSB tidak boleh digunakan untuk tujuan berkaitan kereta terbang,” katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS